Gymnasieelever skal leve af innovation
No image

Gymnasieelever skal leve af innovation

Innovation bliver et nøgleord i fremtiden. Det handler om at tænke nyt og se tingene på en anderledes måde, mener regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen.

Hvorfor skal gymnasierne være mere innovative?
Det skal de, fordi når gymnasieeleverne er færdige med skolen, skal de leve af innovation. I fremtiden bliver innovation et af nøgleordene for, at vi hele tiden udvikler dansk erhvervsliv og den offentlige sektor. De unge vil stå over for et innovationskrav næsten overalt, hvor de bliver ansat, og det kræver, at de hele tiden er med på at udfordre det bestående og tænke nyt.

Hvad mener du, at innovation betyder?
For mig er innovation evnen til at tænke ting forfra. Innovationskompetencer går ud på, at man kan se ting fra nye vinkler. Hvis vi for eksempel skulle lave et gymnasium igen i dag, ville vi så lige gøre det på den her måde? Hvis vi skulle lave en ting om igen, hvordan kunne vi så gøre det på en ny måde, så den for eksempel er energibesparende? Jeg er helt med på, at for mange lærere er der behov for inspiration eller en konkretisering af, hvad det er, der skal tænkes ind i undervisning i innovation.

Der står allerede i læreplanerne, at fagene skal arbejde med innovation. Hvad er det, der skal gøres anderledes?
Den ene del er, at man skal inspirere mere i undervisningen. Den anden del er, at man udvikler innovationsprojekter på tværs af ungdomsuddannelserne, hvor man prøver at koble gymnasieeleverne sammen med nogen, der laver noget helt andet. For nogle år tilbage blev gymnasiet udfordret ved at skulle samarbejde på tværs af fagene. I dag kunne man gå skridtet videre og udfordre dem på, at de også kan lave projekter på tværs af ungdomsuddannelserne, hvor man for eksempel matcher en tømrer under uddannelse med en, der går i gymnasiet, og får dem til at udvikle et projekt sammen. Det kræver selvfølgelig, at man tør og kan få lov til at gå de veje.

Hvordan skal innovation måles?
Det kan godt være rigtig svært i praksis. Hvis du forestiller dig, at man indgår i innovationsprojekter med andre, så kan man godt gå ind og lave en bedømmelse af, om det er en nytænkende eller en ny, spændende måde at gøre den her ting på, som man ikke har gjort tidligere. Det behøver ikke at være et nyt, fantastisk produkt, som verden aldrig har set før. Nyt kan også være at lave et gældende produkt mere grønt eller hygiejnisk. Det er klart, at innovation skal måles ud fra, hvad man vil opnå med det. Hvis målet er at opnå en mere grøn måde, hvor du ikke belaster miljøet, så er det det, du måler det på.

Du mener, at gymnasiet skal være karriereforberedende. Hvad mener du helt konkret med det?
I Region Hovedstaden får 13 procent af de unge, der har gået i gymnasiet, aldrig en videregående uddannelse. Derfor mener jeg, at gymnasiet skal være karriereforberedende. Det skal forberede de unge til, at uddannelse ikke slutter med en fin karakter i gymnasiet, der er også en verden bagefter. Det gør ikke noget, at vi styrker fokus på de job, der ligger i den anden ende, afhængigt af hvad de vælger at studere.

Sophie Hæstorp Andersen

•  Født 1974, politiker og uddannet cand.scient.pol.
•  Meldte sig ind i Danmarks Socialdemokratiske Ungdom som 18-årig.
•  Blev som repræsentant for Socialdemokraterne regionsrådsformand i Region Hovedstaden ved valget i november 2013.

Gymnasiet skal være karriereforberedende

Sophie Hæstorp Andersen mener, at gymnasiet skal være karriereforberedende, og at innovation skal fylde mere i undervisningen. Hun er regionsrådsformand i Region Hovedstaden, der er med til at nytænke gymnasiet med projektet Gymnasiet tænkt forfra. Et af målene er, at eleverne opnår nye innovative kompetencer.