GL’s formand: “Det her skal vi løse i fællesskab”
Tema_Banner_tomas

GL’s formand: “Det her skal vi løse i fællesskab”

Misforholdet mellem ressourcer og opgaver er blevet for stort. Og på alt for mange skoler er det op til den enkelte lærer at få arbejdslivet til at hænge sammen, mener formand for GL Tomas Kepler.

Tekst_ ck

Hvad siger du til, at så mange lærere ikke mener, de har tid til at løse deres arbejdsopgaver tilfredsstillende?
“Det er triste tal, og det dokumenterer, at der er et stigende misforhold mellem opgaver og ressourcer. Det gør indtryk at se tallene, men jeg er desværre ikke overrasket.”

Hvad skal GL gøre ved det?
“Vi har fået stoppet nedskæringerne, men det er ikke nok, og derfor vil vi fortsat lægge pres på politikerne for at få geninvesteret i sektoren. Vi vil også fortsætte vores lobbyarbejde i forhold til Undervisningsministeriet for at gøre hverdagen på skolerne nemmere. Det kan for eksempel være, at vi kan frisætte ressourcer ved, at vi kan løse færre opgaver eller løse dem anderledes. Vi skal også fortsat tale med lederforeningerne om, hvordan ressourcerne bruges bedst muligt.”

Tomas Kepler, formand
GL

Har GL været gode nok til at håndtere udviklingen?
“Når mange kolleger bliver ramt af psykisk nedslidning, så er det ikke godt nok. Det ligger i en fagforenings DNA at finde en kollektiv måde at løse de her problemer på, og det er vi ikke i mål med. Der er alt for mange skoler, hvor lærerne ser det som deres egen opgave at løse, at der er for få ressourcer og for mange opgaver. Vi ser for eksempel, at nogle lærere vælger at gå på deltid for at få arbejdslivet til at hænge sammen.”

Hvad er løsningen?
“Det bedste vil være, at vi får nogle flere ressourcer, så vi kan ansætte nogle flere kolleger. Indtil det sker, skal vi også sammen diskutere som fagforening, hvordan vi kollektivt kan finde en løsning på, at arbejdsopgaver og ressourcer ikke hænger sammen. Måske skal vi erkende, at noget undervisning bliver anderledes – for eksempel som forelæsning med 100 elever, så der er tid til at forberede kvalitetsundervisning i andre lektioner. Vi skal væk fra, at den enkelte lærer skal tumle med, hvordan vedkommende finder tiden til opgaver. Det er en diskussion, vi alle skal deltage i.”

Har lederne været gode nok til at håndtere udviklingen?
“Jeg tror, at for mange ledere har forestillet sig, at lærerne bare kan arbejde smartere og dele undervisningsforløb. Den forestilling er blevet svøbt ind i et angreb om, at læreren må komme ud af sin skal og lægge sin personlige stolthed fra sig og så undervise efter fælles standardiserede undervisningsforløb. Men lederne skal forstå, at fælles forberedelse og standardiserede undervisningsforløb ikke er en mirakelkur. Underviseren er nødt til at gøre materialet til sit for at kunne præstere en god undervisning.”

Mangler der en erkendelse blandt ledere og lærere af, at vi ikke kan gøre det samme med færre ressourcer?
“Jeg tror, det er godt, hvis det bliver mere synligt over for politikerne, at vi ikke kan levere samme kvalitet med færre ressourcer. Det er der nok ledere, som ikke har lyst til at erkende over for elever og forældre. Og så er der – forståeligt nok – mange lærere, der har svært ved ikke altid at være den bedste udgave af sig selv.”

Hvad siger du til, at mange arbejder flere timer, end de får løn for?
“Det er grundlæggende uholdbart. Lærere vil forståeligt nok gerne give eleverne den bedste undervisning, men man skal ikke betale med sin tid med familien og den tid, hvor man skal lade op.”

Tema om tid

Læs Gymnasieskolens tema om tid: