GL: Tidligere ledelse er skyld i de mange afskedigelser på VUC Syd
fyret_kvinde

GL: Tidligere ledelse er skyld i de mange afskedigelser på VUC Syd

Stor afskedigelsesrunde på VUC Syd skyldes langvarigt ledelsessvigt, mener GL. 56 af de nuværende lærere mangler kompetencer til at undervise på hf.

En række hf-lærere på VUC Syd i Sønderjylland mister nu deres arbejde. Begrundelsen er, at lærerne ikke har de rette kompetencer til at undervise på hf. Hele 56 lærere ud af 120 på VUC Syd har ikke de rette kompetencer i form af pædagogikum og/eller andre faglige mindstekrav, oplyser den nye direktør på VUC Syd, Asbjørn Nielsen, som tiltrådte 1. maj.

Han har været rundt på de forskellige afdelinger og fortælle, at en række medarbejdere bliver varslet afskediget inden længe.

“Det drejer sig om et tocifret antal medarbejdere. Jeg kan og vil ikke sige det mere præcist endnu,” siger Asbjørn Nielsen til gymnasieskolen.dk.

Afskedigelserne er kulminationen på en dramatisk tid på VUC Syd. I begyndelsen af året kom der en usædvanlig hård kritik af den tidligere ledelse og bestyrelse på VUC Syd i en afgørelse fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) blandt om køb af dyre studieture og andet overforbrug.

Læs: Styrelse: VUC Syd har overtrådt loven i alvorlig grad

Mangel på kompetencer
STUK kritiserede også i afgørelse, at en række lærere ikke havde de rette undervisningskompetencer blandt andet mangel på pædagogikum. Det er den del af afgørelsen, som direktøren på VUC Syd nu tager fat på.

“Medarbejderne er dygtige og gode til at undervise vores målgruppe, men vi skal og vil leve op til bekendtgørelsen og afgørelsen fra STUK,” siger Asbjørn Nielsen.

GL: Et stort svigt
Formanden for GL, Annette Nordstrøm Hansen, kalder det for et mangeårigt ledelsessvigt, som nu betyder, at VUC Syd står over for en voldsom afskedigelsesrunde.

“Det er ulykkeligt, at den tidligere ledelse har ladet det komme så vidt, og at en lang række hf-lærere nu skal betale en så høj pris for deres svigt,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Det er GL’s grundlæggende politik, at lærere, som underviser på et gymnasialt niveau, skal have de rette faglige og pædagogiske kompetencer.

“Men det er ikke lærernes skyld, at den tidligere ledelse ikke har sikret, at lærerne har de nødvendige kompetencer, og at den ikke har udarbejdet konkrete og realistiske uddannelsesplaner for medarbejderne for lang tid siden,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Tillidsrepræsentanten på VUC Syd, Mogens Bruusgaard Poulsen, mener også, at den tidligere ledelse har svigtet sit ansvar.

“Vi har i flere år gjort opmærksom på, at lærere ikke havde de faglige kompetencer i orden, og at de skulle have uddannelse. Ledelsens holdning var mere eller mindre, at det skulle medarbejderne selv sørge for,” siger Mogens Bruusgaard Poulsen, som har været tillidsrepræsentant siden 2013.

Allerede før han blev tillidsrepræsentant, var det ifølge Mogens Bruusgaard Poulsen et problem, at ledelsen ikke sørgede for at lægge uddannelsesplaner for lærere uden de rette faglige kompetencer.

“Det er en trist situation, og stemningen er meget trykket nu. Mange frygter for deres fremtid,” siger Mogens Bruusgaard Poulsen.

Mogens Bruusgaard Poulsen fortæller, at han i 2016 tog kontakt til STUK i forbindelse med en anden sag. Dengang var meldingen fra STUK, at han som medarbejder og tillidsrepræsentant skulle tage kontakt til ledelsen for at få oplysninger eller løst problemet.

36 mangler pædagogikum
12 medarbejdere skal nu i gang med pædagogikum til det nye skoleår i august. Ifølge Asbjørn Nielsen er det ikke muligt for VUC Syd at sætte flere lærere i gang med uddannelsen, blandt andet fordi de skal have vejledning fra andre medarbejdere på skolen.

VUC Syd har ansøgt STUK om at kunne vente til skoleåret 2020/21 med at lade yderligere 12 af de nuværende medarbejdere gå i gang med en pædagogikum. Men ifølge Asbjørn Nielsen har VUC Syd fået afslag.

Ud af de 56 lærere, som mangler de rette kompetencer, mangler 36 pædagogikum. Derudover er der 20 undervisere, som mangler andre faglige mindstekrav. Det kan for eksempel være en ingeniør, der underviser i fysik, og andre medarbejdere, som har erfaringer fra det private erhvervsliv.

“De medarbejdere gør det rigtigt godt og kommer med andre ting og erfaringer, som kan være gode til vores kursister, men de lever ikke op til kravene for de faglige kompetencer,” siger Asbjørn Nielsen.

Tre vicedirektører suspenderet
VUC Syds nye direktør Asbjørn Nielsen er enig med GL i, at den tidligere ledelse mildest talt ikke har levet op til deres ansvar.

“Der er tale om et ledelsessvigt. Jeg har også suspenderet de tre vicedirektører på VUC Syd, og der vil blive sat en tjenstlig undersøgelse af de tre i gang,” siger Asbjørn Nielsen.

Der vil også blive iværksat en advokatundersøgelse af den tidligere bestyrelse og direktør.

“Nu skal der trækkes en streg, og så skal vi sikre, at alt er, som det skal være fremadrettet,” siger Asbjørn Nielsen.

GL: Uddannelse til flest mulige
GL vil nu presse på, for at så mange lærere som muligt får en uddannelsesplan, så de kan opnå de rette kompetencer. For de lærere, som ender med at blive afskediget, er det GL’s mål, at de får så ordentlige fratrædelsesaftaler som muligt.

Annette Nordstrøm Hansen, direktøren for GL og GL’s konsulenter skal holde møde med ledelse, tillidsrepræsentant og lærerne på VUC Syd torsdag den 7. juni.