GL om Moderniseringsstyrelsen: Absurd tilgang til ledelse
leder_afskediger_medarbejdere

GL om Moderniseringsstyrelsen: Absurd tilgang til ledelse

Ledere inviteres til møder om statsansatte, som ikke “performer” nok, og hvordan lederne skiller sig af med dem.

Moderniseringsstyrelsen klæder ledere i staten på til at identificere såkaldte “low performers” blandt de ansatte. Derefter lærer lederne, hvordan de slipper af med de ansatte inden for lovens rammer.

På gå-hjem-møder i Aarhus og København er de fremmødte ledere ifølge DR blevet præsenteret for et oplæg om, at hver 10. ansatte i staten ikke leverer på jobbet. DR skriver også, at Kammeradvokaten giver gode råd om, hvordan man inden for regler og lovgivning bedst skiller sig af med medarbejderne.

Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Annette Nordstrøm Hansen kalder det absurd at holde møder med udgangspunkt i at afskedige medarbejdere.

“Det siger noget om, hvilken tilgang Moderniseringsstyrelsen har til offentligt ansatte. Hvorfor taler de ikke i stedet om ledelsens ansvar for at motivere, anerkende og respektere de ansatte,” spørger Annette Nordstrøm Hansen, der mener, at det er ledelsens ansvar, hvis nogle medarbejdere ikke performer.

Lærere bedømmes af elever
Hun tror og håber ikke, at Moderniseringsstyrelsen har gymnasielærere i tankerne, når styrelsen taler om “low performers.”

“Blandt gymnasielærere er der nok snarere tale om det modsatte, da arbejdsintensiteten forøges hele tiden,” siger Annette Nordstrøm Hansen, som også peger på, at gymnasielærere konstant bliver bedømt af elever, og skulle der være én lærer, som “low performer”, så klager eleverne.

Alligevel føler hun sig stødt over møderne.

“Moderniseringsstyrelsen er med til at skabe mistillid til de offentligt ansatte, og det er bestemt ikke måden at skabe resultater på,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Genkender ikke billedet
Formand for Danske Gymnasier Anne-Birgitte Rasmussen kan ikke genkende et billede af “low performers” i gymnasiet.

“Som lærer er man så meget på over for unge mennesker, så man kan ikke gå og gemme sig,” siger hun.

Hun forklarer, at nogle medarbejdere “ikke altid lykkes med deres læringsopgave”. Og i de tilfælde handler det som leder om at støtte eller eventuelt give noget kompetenceudvikling, mener Anne-Birgitte Rasmussen.

Det var ikke muligt at få en kommentar fra Moderniseringsstyrelsen før deadline.