GL: Lærerne er hårdt ramt
No image

GL: Lærerne er hårdt ramt

Voldsomme nedskæringer og for mange afskedigelser er for tiden en del af hverdagen på mange skoler.

Tekst_ gs_redaktor

Det er et trist syn, der møder Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) på skolerne, fortæller GL’s forhandlingschef Claus Schreiner Andersen.

Grædende og fortvivlede lærere, pressede tillidsrepræsentanter (TR) og ledelser, der i panik hellere skærer lidt ekstra.

Siden de varslede nedskæringer har der været ekstra pres på telefonerne til GL, samtidig med at GL’s konsulenter har været på besøg på mange skoler.

For lærerne er hårdt  ramt. Cirka 85 gymnasielærere er blevet afskediget det seneste par måneder, og GL frygter, at antallet vil stige væsentligt inden for de kommende måneder.

”Der er naturligvis en møgstemning på mange skoler. Nedskæringerne og afskedigelserne har sat deres klare spor,” siger Claus Schreiner Andersen.

Desværre oplever GL ledelser, der er grebet af panik over nedskæringerne, og som derfor afskediger flere end nødvendigt.

”Nogle steder virker det, som om de i dette års budget vil tage højde for alle nedskæringer, der muligvis kan komme,” siger Claus Schreiner Andersen og uddyber:

”Man kan sammenligne tankegangen med, at det skulle være bedre at rive plasteret af i ét ryk end at gøre det stille og roligt. Nogle steder afskediger man i et alt for stort hug.”

En del skoler har også et altoverskyggende fokus på, at de skal have overskud, fortæller GL’s forhandlingschef.

GL hører ofte argumenter om, at økonomien skal være robust. Samtidig florerer myten stadig om, at man bliver kaldt til samtale i Undervisningsministeriet, hvis man har underskud flere år i træk.

”Men det er jo noget vrøvl – det bekræftede undervisningsministeren også for nylig. Man kan godt have underskud i et par år. Det er en skole – ikke en virksomhed, der skal give overskud,” understreger Claus Schreiner Andersen.

Afskedigelser tacklet uheldigt
Generelt set savner GL, at skoler er mere lydhøre over for medarbejderne.

”Jeg læste om Gefion Gymnasium på gymnasieskolen.dk, hvor det lød, som om de havde haft en god proces. Men ellers er det vores oplevelse, at medarbejderne ikke bliver involveret i den grad, man bør, i processen med at finde mulige nedskæringer,” siger forhandlingschefen.

GL råder tillidsrepræsentanter til at gå aktivt ind i processen og se, om de kan være med til at finde besparelser, så der ikke skal fyres så mange kolleger.

”Det er selvfølgelig en balancegang, hvor langt man skal gå. Én ting er dog helt sikker: Når ledelsen leder efter kriterier for, hvem der skal afskediges, skal TR ikke bidrage. Det er en ledelsesbeslutning,” fastslår Claus Schreiner Andersen.

Til gengæld råder GL TR til at være med til at finde ud af, hvordan afskedigelserne skal meldes ud. Der findes ikke én rigtig løsning, for det afhænger af skolen, medarbejderne og situationen. GL har desværre set eksempler på, at afskedigelserne er blevet tacklet uheldigt, fortæller Claus Schreiner Andersen.

”Det er for eksempel helt håbløst, at man skal sidde hjemme på et bestemt klokkeslæt og tjekke mailen for at se, om man er en af dem, der ulykkeligvis er blevet fyret,” siger han og uddyber:

”Man bør sørge for, at folk ikke risikerer at sidde alene i sådan en svær situation.”

Sidenhen vil der også være behov for at have en proces for, hvordan man kommer videre, siger Claus Schreiner Andersen.
”Man skal håndtere, at der går lærere på arbejde, som er afskediget, og skabe ordentlige arbejdsforhold for dem, der er tilbage, som skal løse flere opgaver,” siger Claus Schreiner Andersen og henviser til undersøgelser, der viser, at medarbejdere på arbejdspladser med afskedigelser har stor risiko for at få stress.

5 gode råd, hvis du bliver fyret

1. Tjek juraen
2. Få overblik over din økonomi
3. Få økonomisk støtte
4. Få karriererådgivning
5. Snak med en psykolog

Læs: Fem gode råd, hvis du bliver fyret.

Tema om afskedigelser

Læs hele temaet om afskedigelser: