Eleverne nedlægger undervisningen i protest mod nedskæringer
johans_nyhed

Eleverne nedlægger undervisningen i protest mod nedskæringer

Elever på mange ungdomsuddannelser nedlagde i dag undervisningen i protest mod regeringens planlagte nedskæringer på ungdomsuddannelser og på SU.

På Aurehøj Gymnasium havde eleverne travlt med at lave skilte og flag til dagens demonstration på Rådhuspladsen i København.

Ifølge Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) nedlagde eleverne undervisningen på omkring 90 undervisningsinstitutioner rundt om i landet.

Elevrådsformændene på Aurehøj Gymnasium, Marie Skytte og Joachim Schiødt, fortæller, at de mærker, at der er blevet færre lærere på skolen efter sommerferien.

I løbet af i dag har elever over det meste af landet lavet happenings som for eksempel at gå klædt udelukkende i sort under sloganet #fremtidensersortud eller at spærre lærerne inde på skolen.

youtube://v/9ikEs-KdVWc

Minus 1,6 milliarder kroner
I år har et flertal i Folketinget gennemført nedskæringer på to procent på uddannelsesområdet. En undersøgelse viser, at nedskæringerne allerede har ført til, at der er 1.000 færre lærere ansatte på gymnasierne nu i forhold til sidste år.

Regeringen lægger op til at fjerne 1,6 milliarder kroner ud af et årligt budget på 13 milliarder kroner fra de gymnasiale uddannelser frem til 2020.

Flere steder protesterer eleverne også mod regeringens forslag om at skære i SU.

Både elever og lærere mødtes til demonstrationer i København, Aarhus, Aalborg og Odense sidst på eftermiddagen. Uddannelsesalliancen, som står bag demonstrationerne,  anslår, at 43.000 mennesker deltog.