GL dybt skuffede: Aftalen om elevfordeling rulles tilbage
Pressemoede-regeringsdannelse-aspect-ratio-348-234

Formand for Venstre Jacob Ellemann, fungerende statsminister Mette Frederiksen (S) og forman for Moderaterne Lars Løkke Rasmussen præsenterede et regeringsgrundlag, som vil tilbagerulle elevfordelingsaftalen.

GL dybt skuffede: Aftalen om elevfordeling rulles tilbage

Den nye SVM-regering ruller elevfordelingsaftalen tilbage, men vil præsentere en ny model, der skal modvirke skæv elevsammensætning. “Det er et kæmpe tilbageslag,” mener GL.

Tekst_ Johan Rasmussen

Gymnasier, som har ventet i flere år på en ny måde at fordele elever på, bliver nu slemt skuffede.

Elevfordelingsaftalen, der skulle træde i kraft til næste skoleår, bliver rullet tilbage af den nye regering med Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne.

Det er stadig uklart, hvad der træder i stedet for elevfordelingsaftalen.

I regeringsgrundlaget står der, at i stedet for forældrenes indkomst skal eleverne fordeles efter transporttid. Det er det kriterium, eleverne fordeles efter i dag.

Men i regeringsgrundlaget står der også, at man vil “præsentere en ny model, der modvirker en skæv elevsammensætning især i de større byer”.

Desuden vil regeringen “gå videre med de tiltag, der sigter efter, at gymnasier i de mindre befolkede områder ikke lukker.”

GL: Problemerne er der stadig
“Det er et kæmpe tilbageslag,” lyder det fra formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Tomas Kepler.

Elevfordelingsaftalen blev indgået sidste år af den socialdemokratiske regering, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Kristendemokraterne og Dansk Folkeparti. Dansk Folkeparti valgte dog siden at trække sig fra aftalen.

“Det er den vigtigste aftale for sektoren i flere år, som nu bliver tilbagerullet. Aftalen skulle fremtidssikre gymnasierne og rette op på skæv elevsammensætning. Der var ingen blå partier, som kunne komme op med alternative holdbare løsninger for at løse de udfordringer, gymnasierne står i,” siger Tomas Kepler.

Han går dog ud fra, at regeringen stadig vil arbejde videre med stram kapacitetsstyring blandt andet for at sikre, at gymnasier i de mindre befolkede områder ikke lukker.

“Stram kapacitetsstyring er absolut nødvendigt. Der skal tages et politisk ansvar for, at de skoler som har vokset sig større og større på bekostning af de mindre skoler, bliver sat ned i kapacitet,” siger Tomas Kepler.

Jeg frygter, at skoler nu skal vente yderligere på, at der bliver gjort noget ved skæv elevfordeling.
Tomas Kepler, formand
GL

Frygter skoler skal vente endnu længere
Han er bekymret for, at regeringens nye model, som skal modvirke skæv elevfordeling, ikke for alvor hjælper.

“Man har arbejdet meget længe med at finde gode og effektive løsninger for elevfordeling. Hvis der lå andre gode modeller, som alle partier kunne se sig selv i, så var de nok kommet frem,” siger Tomas Kepler, som også frygter, at regeringen ikke kan nå at vedtage en ny model, som kan implementeres til næste skoleår.

“Jeg frygter, at skoler nu skal vente yderligere på, at der bliver gjort noget ved skæv elevfordeling,” siger Tomas Kepler, som håber og går ud fra, at regeringen vil inddrage sektoren i at udarbejde en ny model.

Det har længe været kendt, at Venstre har været store modstandere af aftalen – især den del af aftalen, hvor eleverne bliver fordelt efter forældrenes indkomst.

Omvendt har Socialdemokratiet kritiseret Venstre for at tegne et falsk billede af, at alle elever i dag har frit valg af gymnasium.

Tilbagerulningen af elevfordelingsaftalen er dermed en af de kameler, som Socialdemokratiet og statsminister Mette Frederiksen har måtte sluge for at danne en midterregering med V og M.

Både røde og blå partier har siden 2016 efterlyst nye regler for fordeling af elever, som kan gøre noget ved den stigende polarisering og skæve elevfordeling på en række gymnasier i hovedstadsområdet og andre større byer i Danmark.

Regeringen om elevfordeling

I regeringsgrundlaget står der under punktet om elevfordeling: Tilbagerulle aftalen om elevfordeling fra juni 2021, så kriteriet om forældres indkomst i elevfordelingen på gymnasier ikke længere er gældende, Der skal i stedet fordeles efter transporttid. Regeringen vil gå videre med de tiltag, der sigter efter, at gymnasier i de mindre befolkede områder ikke lukker. Regeringen vil præsentere en ny model, der modvirker en skæv elevsammensætning især i de større byer.

Læs hele regeringsgrundlaget her.