GL beder politikere om at genoverveje: Lad gymnasieelever komme i skole igen
Formand 04 Tomas Kepler

GL beder politikere om at genoverveje: Lad gymnasieelever komme i skole igen

Partierne bør give gymnasieelever mulighed for at komme i skole igen før sommerferien, opfordrer GL. Afstandskravet på en meter skaber en ny situation, mener formand Tomas Kepler.

I de seneste to måneder har regeringen og Folketinget taget mange hurtige beslutninger for at reagere på situationen med coronavirus.

Formand for GL Tomas Kepler opfordrer nu politikerne til igen at handle hurtigt og give alle elever på de gymnasiale uddannelser muligheden for at komme i skole – om ikke andet så bare en til to dage om ugen resten af skoleåret.

“Det vil have en enorm stor værdi for eleverne, at de har nogle dage på skolen, de kan pejle imod inden sommerferien. Det fysiske fremmøde og det at se sine kammerater og lærere har en kæmpe betydning for elevernes udvikling. Faglighed handler også om fællesskab og trivsel, og det lange fravær af fysisk fremmøde på skolen kan ikke undgå at få konsekvenser for mange elever,” siger Tomas Kepler, som også mener, at selv nogle få dage i skolen før sommerferien vil have en stor værdi for det næste skoleår.

Kunne eleverne ikke bare få lov til at få en eller to dage om ugen på skolen nu, hvor afstandskravet har ændret sig, og der dermed bliver mere plads på skolerne.

Tomas Kepler, formand
GL

Torsdag aften blev Folketingets partier enige om en plan for fase to af genåbningen, og der stod det klart, at gymnasierne ikke får lov til give undervisning til flere elever. Og gymnasierne er heller ikke nævnt i de følgende faser af genåbningen, som partierne efterfølgende blev enige om. Det betyder med andre ord, at 1.g, 2.g, 1. hf og eux-elever, som ikke afslutter uddannelsen nu, skal blive hjemme resten af skoleåret. Det gælder også, selvom forsamlingsforbuddet hæves til mellem 30 og 50 mennesker den 8. juni ifølge den politiske aftale.

Afstand på en meter
I går søndag meldte Sundhedsstyrelsen ud, at det nu er tilstrækkeligt med minimum en meters afstand til andre mennesker i det offentlige rum, hvor det før var to meter. Det betyder, at mange gymnasier kan sætte flere elever sammen i klasselokalerne.

Tomas Kepler mener, at de nye afstandskrav bør være en anledning til, at politikerne genovervejer, om det ikke er muligt at give resten af eleverne på de gymnasiale ungdomsuddannelser en ny chance for at komme i skole før sommerferien.

“Vi skal selvfølgelig respektere, at politikerne skal træffe ansvarlige afgørelser i forhold til smittespredning og sundhed. Men det virker lidt som om, at politikerne har overset gymnasiesektoren i forhandlingerne om genåbningen. Kunne eleverne ikke bare få lov til at få en eller to dage om ugen på skolen nu, hvor afstandskravet har ændret sig, og der dermed bliver mere plads på skolerne,” siger Tomas Kepler.

Martin Mejlgaard, formand
DGS

Går ud over trivslen
Eleverne er også meget skuffede over, at den nye politiske aftale ikke giver resten af eleverne mulighed for at komme i skole igen.

“Det er utroligt ærgerligt, at gymnasieeleverne ikke får muligheden for at komme i skole igen før sommerferien. Både fagligt og socialt vil det have konsekvenser, at du ikke har den fysiske kontakt til lærerne i undervisningen på skolen, og at du ikke er i klassefællesskabet. Det går ud over motivationen for at deltage i undervisningen, det går ud over trivslen og skaber ensomhed for flere at skulle være væk fra skolen så længe,” siger Martin Mejlgaard, som er formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS).

Hjælp til særligt udsatte
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har tidligere meldt ud, at bekendtgørelsen om lukning af skoler og institutioner stadig giver mulighed for, at for eksempel gymnasier kan tilbyde særligt udsatte elever et tilbud om undervisning på skolen.

Læs: Minister vil have gymnasier til at give ekstra hjælp til elever

Tomas Kepler mener, at ledelse og lærere sammen skal drøfte, hvordan de mest udsatte elever hjælpes igennem den sidste del af skoleåret. Han ser dog flere problemer i at skulle tilbyde enkelte udsatte elever en hverdag på skolen.

“Det er ikke nødvendigvis nemt at spotte, hvem der har brug for hjælp. Og det er ikke sikkert, at de enkelte elever har lyst til at blive valgt ud som “de udsatte elever”, der skal sidde på skolen for at få hjælp, mens deres kammerater fortsat har virtuel undervisning hjemme,” siger Tomas Kepler, som også peger på det logistiske problem i at tilbyde enkelte elever et særligt tilbud, mens resten af klassen også skal have god virtuel undervisning.

“Problemet er jo, at alle elever mangler deres kammerater og at kunne se deres lærer i øjnene ovre på skolen,” siger Tomas Kepler.

Genåbningen og gymnasier fakta

Fase 2: Fra 11. maj. Giver ikke yderligere åbning af gymnasier, hf og eux. Fra 18. maj begynder elever fra 6. - 10. klasse inklusiv efterskoler at gå i skole igen.

Fase 3: Fra 8. juni. Ingen yderligere åbning af gymnasier, hf og eux. Højskolerne åbner igen. Forsamlingsforbuddet hæves til 30 til 50 mennesker. Med andre ord studenterne får bedre mulighed for at fejre eksamen.

Fase 4: Primo august. Restriktioner for alle andre uddannelser ophæves.