Gambling skal bekæmpes: Politikere og gymnasier enige
Maja-Boedtcher-Hansen_fallback-aspect-ratio-348-234

Gambling skal bekæmpes: Politikere og gymnasier enige

Gymnasiernes rolle er vigtig, hvis man skal komme ludomani og spilproblemer til livs. Det mener både politikere og Danske Gymnasier.

Tekst_ Benjamin Mikkelsen
Foto_ Jacob Nielsen

Spilsiderne bliver lukket ned af firewalls. Telefonerne bliver afleveret i flytilstand, og computerne forbliver lukket, indtil lærerne siger, de må åbnes. Men alligevel bliver der gamblet og oddset på de danske gymnasier i pauserne og efter sidste times undervisning er overstået.

Gymnasieskolen har på det seneste skrevet om, hvordan gambling påvirker klasseværelset, undervisningen og elevernes trivsel.

Læs: 14. februar 2016 blev Marcus ludoman: ”Jeg havde en gæld på 100.000 kroner i 2.g”

”Vi spiller som gymnasium en vigtig rolle. Vi skal tale med eleverne om det, det er en del af vores job. Men problemet med gambling går langt ud over skolen. Det er et samfundsproblem, vi er nødt til at hjælpe med at få greb om,” siger Maja Bødtcher-Hansen, formand for Danske Gymnasier, der er rektorernes forening.

Alle skoler oplever det
Maja Bødtcher-Hansen, der er rektor på Frederiksberg Gymnasium, oplever både på eget gymnasium og i den kollegiale sparring rektorerne imellem, at gambling er blevet et problem, som alle skoler efterhånden har stiftet bekendtskab med.

”Vi taler i forbindelse med skærmpolitik om de fire s’er: streaming, shopping, SoMe og spil. Det er dem, vi aktivt prøver at lukke ned for i undervisningen. På Frederiksberg Gymnasium har vi lavet et system, hvor firewalls blokerer spilsiderne på nettet. Det betyder, at eleverne i timerne ikke kan gamble. Og det sender et signal om, at eleverne ikke bør gamble,” siger hun om tiltagene på Frederiksberg Gymnasium.

Vi synes, at alle skoler skal forholde sig til det. Det er også mit indtryk, at de gør det.
Maja Bødtcher-Hansen, formand
Danske Gymnasier

Spilleproblemer i Danmark

• I Danmark er aldersgrænsen for onlinepengespil 18 år. Men en rapport fra Spillemyndigheden viser, at 15 procent af unge mellem 15 og 17 år har spillet om penge på internettet inden for det seneste år.
  • Rapporten viser også, at 6 procent af unge mellem 12 og 17 år er i pengespilsproblemer, heraf er 87 procent drenge.
  • Spillemyndigheden er en styrelse under Skatteministeriet, der er ansvarlig for at sikre et ordentligt og reguleret spilmarked i Danmark.

Kilde: Ludomani.dk

Ligeledes mener Danske Gymnasier, at det er vigtigt at skolerne forholder sig til gambling og i det hele taget digital dannelse.

”Vi synes, alle skoler skal forholde sig til det. Det er også mit indtryk, at de gør det,” siger hun og uddyber:

”Som det er lige nu, er det op til den enkelte skole at tage hånd om problemet. Det er enormt svært at lave et overordnet regelsæt for alle gymnasier, der understøtter behovet og læringsmiljøet på det enkelte gymnasium. Det fungerer bedre, at elever, lærere og ledelse laver det sammen.”

Skab viden om emnet
De unge møder gambling stort set alle steder, de kigger hen. Hvad enten det handler om at holde streaks i live på Snapchat eller at købe pakker med fodboldspillere i EA FC, så er det hele designet til at lokke unge til at bruge penge og blive hængende ved skærmen. Det hele handler om penge. Derfor er det vigtigt at skabe viden om de mekanismer og problemer, som både gambling og spil fører med sig, mener Maja Bødtcher-Hansen.

”Det er enormt vigtigt at få fortalt de unge, hvordan de bliver fanget af de her mekanismer. At oplyse eleverne om, hvilke konsekvenser det kan have. At kunne skabe en bevidsthed om, hvilken risiko det kan få at være afhængig af gambling, inden det bliver altomfattende. Det kan gøres ved at hive folk ind udefra, der har viden og kan sætte ord på problematikken. Det handler i sidste ende om dannelse,” fastslår hun.

Anni Matthiesen, undervisningsordfører
Venstre

Politisk forandring
Politikere på Christiansborg er også opmærksomme på spilproblemet i de danske gymnasier. Både undervisningsordfører Anni Mathiesen fra regeringspartiet Venstre og Carl Valentin fra SF, er enige i, at gymnasierne spiller en vigtig rolle for at komme spilproblemet til livs.

”Det er godt, hvis nogle gymnasier går forrest med at bekæmpe den meget usunde spilkultur, der er opstået på vores ungdomsuddannelser. Det er en god start, at der fra gymnasiernes side bliver lagt begrænsning på hvilke sider, eleverne kan tilgå,” siger Carl Valentin fra SF.

Carl Valentin og SF har ligeledes gjort sig tanker om, hvor og hvordan problemet gradvist kan blive bekæmpet.

”Vi har allerede i dag nogle ret store organisationer, som gymnasierne kan gøre brug af. Det er eksempelvis Spil for Livet eller Center for Ludomani. Noget af det, man kan gøre, er at sikre en større og mere fast bevilling til dem, så de kan komme ud på gymnasierne og holde oplæg. Det er et vigtigt skridt at få uddannet de unge mennesker i de farer, der er i gambling. Men vi er meget villige til at se på, hvor der ellers kan sættes ind. Der er mange unge, der tænker det er harmløst, men det er farligt og kan ende med at skabe en voldsom spiral for unges økonomi og livet i det hele taget.”

I et kort, skriftligt svar skriver Anni Matthiesen til Gymnasieskolen:

”Gymnasierne spiller en vigtig rolle, når det kommer til at forebygge spilafhængighed. Jeg ved, at flere gymnasier allerede blokerer online gamblingsider og oplyser eleverne om konsekvenserne ved onlinespil, og jeg håber, det er tiltag, man overvejer på alle gymnasier.”