Frygten for afskedigelser var overdrevet

Frygten for afskedigelser var overdrevet

Nærmest ingen gymnasier vil afskedige lærere. Det varslede flere rektorer ellers i forbindelse med den nye overenskomst.

Hvis nogle lærere har været bange for at miste deres job på grund af den nye overenskomst, kan de godt sænke skuldrene igen.

En opgørelse fra GL viser, at stort set ingen gymnasier afskediger lærere på grund af den nye overenskomst.

Den 8. februar – samme morgen, som den omdiskuterede overenskomst blev underskrevet, skrev avisen.dk blandt andet, at det ville koste job, når og hvis lærerne skulle være mere sammen med eleverne. Logikken var, at hvis lærerne skulle undervise lidt mere, ville der være brug for færre lærere.

Opgørelsen fra GL, som er baseret på information fra tillidsrepræsentanter fra 132 gymnasier og VUC’centre, viser, at der nogle få steder er lærere, som er blevet varslet ned i tid, og at der ganske få steder bliver skåret på vikarer. Men ingen af de 132 skoler melder om deciderede afskedigelser.

Lærere løber stærkere
På en lang række skoler bliver der til gengæld effektiviseret, og der planlægges med arbejdsintensivering. Det skyldes primært løntillægget i forbindelse med overenskomsten, som flere skoler vil lade lærerne finansiere. (Den vinkel bliver uddybet i det næste nummer af Gymnasieskolen, som udkommer 20. juni).

Selv om skolerne ikke afskediger lærere, kan en effektivisering indirekte koste arbejdspladser.

”Jeg talte med en rektor, som sagde, at han havde ansat en ekstra lærer mere, hvis det ikke have været på grund af overenskomsten. Men generelt mener jeg, det er omvendt. Vi har i lige ansat 11 nye lærere på vores gymnasium,” siger rektor på Nørre Gymnasium, Jens Boe Nielsen, som også er formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.

Flere elever
Igen i år var der flere unge, som søgte om optagelse på gymnasierne. Samtidig er der stadig mange ældre gymnasielærere, som er på vej på pension. Derfor mener rektorformanden, at der foreløbig er rigtig gode jobmuligheder i gymnasierne.