Fagligheden skal hæves, er målet med Ny Nordisk Skole. Det gjorde de på CPH West. Men først skulle slåskampene ud af skolen, og mål og resultater synliggøres.
N y Nordisk Skole ligger helt i forlængelse af den tankegang, som ligger til grund for CPH West i Ishøj. Det mener rektor Trine Ladekarl Nellemann, der sidder med i Ny Nordisk Skoles dialoggruppe.
Størstedelen af eleverne på CPH West er førstegenerationsgymnasieelever. For 10 år siden blev skolen jævnligt hærget af bander, og der var et utrygt miljø. Elevtrivselsundersøgelser og karakterer var i bund. Efter længere tids frustration satte ledelsen, lærere og elever sig for at tage kampen op. De ville skabe en oase til eleverne – elevernes skole. Skolens værdier skrev de sammen til at være samarbejde, glæde og resultater.
”Vi startede helt fra bunden med at skabe et rart sted at være. Det var helt banalt som at hilse på hinanden om morgenen,” fortæller Trine Ladekarl Nellemann.
Den nye tilgang resulterede først i, at slåskampene blev flyttet ud til parkeringspladsen. Siden forsvandt de. Nu låser lærerne ikke skolen, når de går, for eleverne bruger skolens oaser senere på dagen.
Sidenhen arbejdede ledelsen og lærerne med at synliggøre mål. Da det ikke umiddelbart var de akademiske færdigheder, der imponerede de uddannelsesfremmede elever, valgte skolen i stedet først at fokusere på sporten. Det startede med et samarbejde med fodboldklubben Brøndby IF. I dag har de over 50 Team Danmark-elever og en del elever, der spiller på superliganiveau.
”Dét giver stolthed og sammenhold,” fortæller Trine Ladekarl Nellemann, der indså vigtigheden af synliggørelse af resultater. Derfor sørger hun også for at gøre elever og lærere opmærksomme på, når der som i år er 10 elever på hhx, der fik over elleve i gennemsnit til studentereksamen.
Lærerne hæver nemt faglighed
Men for at skabe de gode resultater kræver det også, at skolen og lærerne stiller krav, på trods af at mange af eleverne er de første i deres familier til at komme i gymnasiet.
”Det kan jo ikke hjælpe noget, at vi bare tænker, det er synd, at eleverne ikke kan få højere karakterer. Vi er forpligtet til at finde på noget, så de bliver løftet fagligt. For de skal også ud at have en videregående uddannelse,” siger Trine Ladekarl Nellemann.
CPH West er det eneste sted i Danmark, hvor hhx, htx og stx bor i samme hus. Derfor er de vant til at samarbejde på tværs og lære af hinanden, fortæller rektoren.
CPH West har meldt sig til at være pilotskole for Ny Nordisk Skole.
”Jeg synes, at det er en rigtig spændende måde at arbejde på, at man sætter nogle rammer og nogle mål, og så er det os praktikere, der skal finde nogle måder på, hvordan vi når de mål,” siger hun.
Lidt drilsk kan Trine Ladekarl Nellemann ikke lade være med at påpege, at gymnasierne har det relativt nemt sammenlignet med andre uddannelsesinstitutioner: De er et tilløbsstykke, mange unge ønsker en gymnasial uddannelse, og der er et fællesskab.
”Gymnasierne er ikke i en akut krise, men derfor skal vi ikke bare læne os tilbage og gøre, som vi altid har gjort. For så kan vi ikke følge med i fremtiden,” siger hun.
Hun mener dog, at gymnasierne relativt nemt kan højne uddannelsesniveauet og mindske betydningen af social baggrund i forhold til de faglige resultater.
”Gymnasiernes gode forudsætninger for at hæve det faglige niveau skyldes især, at vi har en så stærk og veluddannet medarbejderstab,” vurderer hun.
Eksperimenter
Trine Ladekarl Nellemann forudser, at Ny Nordisk Skole vil resultere i, at de vil samarbejde bredere i lokalområdet. De vil sætte yderligere fokus på overgangen mellem folkeskolen og gymnasieuddannelserne – også på tværs af kommunegrænserne.
”Først og fremmest skal vi fokusere på kerneydelsen – undervisningen. Vi skal skabe undervisning, som eleverne ikke vil gå glip af,” siger Trine Ladekarl Nellemann.
”Jeg tror, at lærerne vil nyde, at der bliver sat fokus på undervisningen, for det er jo deres spidskompetence,” siger Trine Ladekarl Nellemann.
Den største udfordring bliver tiden, når de skal til at arbejde med Ny Nordisk Skoles principper, mener rektoren.
”Når vi sætter lærerne sammen om at højne fagligheden, vil det vrimle med gode idéer,” forudser hun.
”Og vi må være villige til at eksperimentere. Det kan godt være, at nogle idéer ikke lige lykkes første gang. Men sådan er det, når man vil afprøve nye veje,” siger Trine Ladekarl Nellemann.
Ny Nordisk Skole skal i kraft af en nyfortolkning af den nordiske lærings- og dannelsestradition danne grundlag for udviklingen af de nordiske samfund og lyse op i verden.
Ny Nordisk Skole skal:
Udtrykke respekt for den enkelte og for fællesskabet byggende på det bedste fra den nordiske uddannelsestradition og pædagogiske praksis med inspiration fra resten af verden.
Se resten af manifestet på nynordiskskole.dk
Se de øvrige fem dogmer på nynordiskskole.dk
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode