Forstå din lønseddel og få den rigtige løn
forstaa_din_loenseddel

Forstå din lønseddel og få den rigtige løn

Er du typen, som nøjes med at konstatere, at lønnen er gået ind sidst på måneden? Så er det måske en god idé at tjekke, hvad der rent faktisk står på din lønseddel. Vi gennemgår her de to mest almindelige typer lønsedler, som gymnasielærere får.

Artiklen har været bragt i magasinet Gymnasieskolen, hvor det er muligt at sætte tal, information og billeder lidt mere overskueligt op end her på hjemmesiden.
Ønsker du at gå direkte til denne version, findes den her på side 8-10.

1. Pension. For ansatte på GL’s overenskomst på stx er pensionsbidraget på 16,8 procent. For ansatte på erhvervsgymnasier og ingeniører på stx er det på 17,1 procent.
2. Løn er den centralt fastsatte skalaløn.
3. Kvalifikationstillæg er lokalt aftalte tillæg. Tillæggene kan gives for mange forskellige kvalifikationer fra skole til skole.
4. Funktionstillæg er et lokalt aftalt tillæg – for eksempel for at være studievejleder. Selvom du går ned i tid, skal funktionstillægget ikke reduceres.
5. Adjunkt/lektor-tillæg. Tillægget er centralt fastsat og stiger efter to og seks år. Anciennitet for dette tillæg regnes fra den dag, du begynder at undervise på gymnasialt niveau eller højere.
6. Pædagogikumvejledning. Tillæg til vejledere af pædagogikumstuderende. Hvis der er flere vejledere, deler de tillægget.
7. LR/KL står for lønramme eller lønklasse. 0051 er magistre på stx. 0056 er ansatte på erhvervsgymnasier eller ingeniører på stx.
8. TR er forkortelse for (løn)trin. På stx er der tre løntrin, og på erhvervsgymnasier er der fire løntrin.
9. SKTR er skalaløntrin for akademikere i staten. På stx er du på skalatrin 4, 6 eller 8 (hvilket svarer til skalatrin 2, 4 eller 5 i GL’s overenskomst). På erhvervsgymnasier er du på skalatrin 4, 5, 6 eller 8. Du skifter automatisk skalatrin efter anciennitet. Din anciennitet gælder fra din første ansættelse som akademiker.
10. Oprykningsdato er den dag, du stiger et løntrin. Hvis der står 12/99, er du på skalaens sluttrin.
11. Aflønningsbrøk angiver graden af din ansættelse. 37/37 er for eksempel fuld tid.

Skalaløntrinnene kan ses på gl.org under menupunktet løn og ansættelse > løn > løntabeller.

1. Lønnen består af både centralt fastsat løn og lokalløn. Trin 5 angiver, hvilke skalaløntrin du er på efter GL’s overenskomst.
2. Adjunkt/lektor-tillæg. Tillægget er centralt fastsat og stiger efter to og seks år. Anciennitet for dette tillæg regnes fra den dag, du begynder at undervise.
3. Anciennitetsdato er den dag, du begyndte at arbejde som akademiker og er afgørende for, hvornår du skal rykke et løntrin op.

Gymnasieskolen marts 2017

Risiko: Lærere får forkert løn

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) oplever jævnligt, at lærere ikke får den rigtige løn, og alene af den grund er det værd at læse og ikke mindst forstå sin lønseddel.

”Vi havde for nylig et medlem, som i flere år var placeret forkert i forhold til anciennitet, og hun havde i alt fået omkring 100.000 kroner for lidt i løn,” siger konsulent Mikkel Kruse.

Han understreger, at GL aldrig har oplevet, at der er tale om ond vilje fra arbejdsgiverens side, når lønnen er forkert. Det sker da også, at lærere ved en fejl får for meget i løn.

En typisk fejl er, at medarbejderen får for lidt i løn i forhold til anciennitet, når vedkommende begynder på en ny arbejdsplads.

Andre fejl opstår, når en lærer går op eller ned i ansættelsesgrad – fra deltid til fuldtid eller omvendt.

3 ting du skal holde øje med

Anciennitet
På nogle lønsedler står der anciennitetsdato, mens der på andre står oprykningsdato, som er datoen for næste stigning på løntrinnene. På de lønsedler må du derfor regne baglæns.

Løntrin
Du kan finde det løntrin, du skal ligge på i forhold til anciennitet, på www.gl.org under menupunktet løn og ansættelse > løn > løntabeller.

Ansættelsesgrad
Du er ansat 37 timer eller færre om ugen  – din ansættelsesgrad fremgår af lønsedlen. Din løn og pension er afhængig af din ansættelsesgrad.

Spørg din TR

Hvis du er i tvivl om noget angående din løn eller din lønseddel, så spørg din tillids­repræsentant.