Han tjekkede sin lønseddel og fik 25.000 kroner ekstra
alexander_hein_eriksen_redigeret

Han tjekkede sin lønseddel og fik 25.000 kroner ekstra

Gymnasielærer Alexander Hein Eriksen blev opmærksom på en fejl på sin lønseddel. Samme eftermiddag var han 25.000 kroner rigere.

Alexander Hein Eriksen kiggede aldrig særlig meget på sin lønseddel. Han tjekkede en gang imellem det udbetalte beløb nederst på sedlen, og hvis pengene så også blev sat ind på kontoen, var han tilfreds.

“Jeg havde aldrig før forholdt mig til, hvad der stod på min lønseddel, og jeg har aldrig stillet spørgsmål til min løn,” siger 32-årige Alexander Hein Eriksen, som underviser i idræt og naturgeografi på Falkonergården Gymnasium og HF-kursus.

I dag er han glad for, at han for et par måneder siden også forholdte sig til, hvad der stod på lønsedlen ud over linjen med det udbetalte beløb.

Det viste sig nemlig, at han var gået glip af et ekstra løntrin fra august måned sidste år, og frem til han opdagede fejlen i februar måned.

I alt svarede det til cirka 25.000 kroner, som blev lagt oven i lønnen i marts måned.

“De penge kan man altid bruge,” siger Alexander Hein Eriksen og smiler.

Læste det med småt
Han sidder i et lille mødelokale på Falkonergårdens Gymnasium og HF-kursus og viser sin lønseddel frem på sin computerskærm, mens han fortæller om, hvordan han opdagede fejlen.

“Jeg talte med en kollega, som nævnte, at hun snart ville stige et løntrin. Jeg undrede mig over, at jeg så ikke også var steget, da jeg havde været ansat længere tid end hende,” forklarer han.

Han ringede derfor ind til lønkontoret, som er fælles drevet med andre gymnasier i hovedstadsområdet.

Det viste sig hurtigt, at der var sket en fejl. På lønsedlen stod der ud fra den næste oprykningsdato – datoen for næste stigning på lønskalaen – en forkert dato. Af en eller anden årsag stod datoen, som om Alexander Hein Eriksen var på lønskalaens sluttrin – og at han altså ikke skulle stige yderligere. Problemet var bare, at han blev aflønnet efter første trin på skalaen.

Fejlen hurtigt rettet
Lønkontoret kunne dog hurtigt regne ud, at Alexander Hein Eriksen skulle være steget et løntrin i august sidste år

“Jeg fik også at vide, at fejlen straks ville blive rettet, og at jeg ville få pengene med tilbagevirkende kraft. Det er ikke med ond vilje, at fejlen er sket, og den blev rettet med det samme uden problemer,” siger Alexander Hein Eriksen.

Han ved ikke, hvordan fejlen er opstået, men han gætter på, at det kan have noget at gøre med, at han har været mere eller mindre løst tilknyttet til Falkonergårdens Gymnasium og HF-kursus siden 2007, men at han først blev fastansat på fuld tid i skoleåret 2015/16.

“I 2007 havde jeg et par moduler idræt, mens jeg læste på universitetet. Siden har jeg været tilknyttet som årsvikar, men har også haft skoleår, hvor jeg slet ikke har været ansat, fordi jeg gjorde min kandidat færdig. Måske er fejlen opstået på grund af det,” siger han.

3 ting du skal holde øje med

Anciennitet
På nogle lønsedler står der anciennitetsdato, mens der på andre står oprykningsdato, som er datoen for næste stigning på løntrinnene. På de lønsedler må du derfor regne baglæns.

Løntrin
Du kan finde det løntrin, du skal ligge på i forhold til anciennitet, på www.gl.org under menupunktet løn og ansættelse > løn > løntabeller.

Ansættelsesgrad
Du er ansat 37 timer eller færre om ugen  – din ansættelsesgrad fremgår af lønsedlen. Din løn og pension er afhængig af din ansættelsesgrad.

Spørg din TR

Hvis du er i tvivl om noget angående din løn eller din lønseddel, så spørg din tillids­repræsentant.

Sådan læser du din lønseddel

Gymnasieskolen gennemgår, hvordan din lønseddel skal læses i bladet i marts måned.

Læs artiklen og se infografikken på side 8-10