Tekst_
Malene Romme-Mølby
Illustration_
Creative Zoo
Hvad giver arbejdsglæde? Hvad skaber frustrationer? Og hvad med fremtiden? Vi zoomer ind på gymnasielærernes arbejdsliv.
Forskere fra Københavns Professionshøjskole var godt klar over, at mange gymnasielærere er pressede. Men alligevel kom resultatet af deres seneste undersøgelse bag på dem.
“Undersøgelsen dokumenterer, hvor travlt gymnasielærerne har. Man kan sige, at undersøgelsen sætter en stor, fed streg under noget, som vi fornemmede i forvejen,” siger docent og ph.d. Nana Vaaben.
Hun har sammen med to kolleger lavet undersøgelsen Gymnasielærernes arbejdsliv under lup: Arbejdsglæde, frustrationer og tanker om fremtiden. 702 gymnasielærere har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen. Derudover har 15 gymnasielærere deltaget i fokusgruppeinterview.
Arbejdspres er det tema, som går igen flest gange i undersøgelsen, hvor lærere har skullet beskrive deres arbejdsliv med egne ord. Gymnasielærerne oplever, at deres travlhed og arbejdspres længe har været stigende, og det frustrerer mange. Arbejdspresset skyldes især høje kvantitative krav, modstridende krav og høje følelsesmæssige krav. Arbejdsmængden stiger og stiger, samtidig med at kompleksiteten af deres arbejde stiger.
Det er vigtigt, at der er åbenhed om opgavefordelingen, så man kan planlægge sit arbejde.
Men det er ikke kun travlheden og mængden af arbejdsopgaverne, der udgør et problem, siger Nana Vaaben.
”Den uforudsigelighed og magtesløshed, som mange gymnasielærere føler, har især gjort indtryk på mig. Mange skriver, at de faktisk ikke har mulighed for at langtidsplanlægge deres arbejde. De oplever, at de ikke kan få enderne til at mødes, og deres erfaring fortæller dem, at det altid kun bliver værre med travlheden. Så de kan ikke øjne en udvej eller en løsning,” siger hun.
Nana Vaaben, Niels Borch Rasmussen og Sofie Skovdal Mouritzen fra Københavns Professionshøjskole har lavet undersøgelsen.
Den er finansieret af Gymnasieskolernes Lærerforening og Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig Administration.
Ledelser bør reagere
Nana Vaaben håber i det hele taget, at gymnasieledelserne vil bruge undersøgelsens resultater til at forbedre arbejdsmiljøet for de pressede gymnasielærere.
Hun synes især, at det er oplagt, at rektorerne tager udfordringen op med den manglende gennemsigtighed i forhold til fordelingen af arbejdsopgaver på de gymnasier, hvor det ikke allerede er transparent. De bør reagere på de følelser af uforudsigelighed og uretfærdighed, som nogle lærere udtrykker.
”Det er vigtigt, at der er åbenhed om opgavefordelingen, så man kan planlægge sit arbejde, og så der ikke opstår mistanke om, at den foregår på måder, der ikke tåler dagens lys. Sådan en uretfærdighedsfølelse gavner hverken ledere eller lærere,” siger Nana Vaaben.
En af konsekvenserne af, at det centrale loft over arbejdsopgaver for lærerne forsvandt med overenskomsten i 2013, er, at det er blevet et anliggende mellem leder og medarbejdere på det enkelte gymnasium. Derfor er en tillidsfuld relation mellem leder og medarbejdere helt afgørende, og det kræver åbenhed, påpeger Nana Vaaben.
Hun opfordrer rektorerne til at arbejde for nogle synlige begrundelser for fordelingen af arbejdsopgaver.
”Det betyder ikke, at alle lærere skal undervise lige meget. Der kan jo være forskel på, om man for eksempel er erfaren eller nyuddannet, og nogle er måske lige kommet tilbage efter sygdom eller tager sig ekstra meget af nogle af de unge, der har det svært. Det vigtige er at være åben omkring begrundelserne,” siger Nana Vaaben.
Relationsarbejdet fylder rigtig meget, men det er, som om det ikke rigtig tæller med i opgavefordelingen.
Hun understreger dog også, at nogle af de problemstillinger, der udfordrer lærernes arbejdsliv, ikke kan løses på den enkelte skole, men kræver central politisk handling. Gymnasielærerne i undersøgelsen beskriver – som andre medarbejdere i den offentlige sektor – politisk styring, projekter, omstruktureringer, reformer og bureaukrati, der resulterer i mindre tid til kerneopgaven.
Gymnasielærernes pressede arbejdsliv kan blandt andet ses som en konsekvens af, at man i en del år har skåret ned på den offentlige sektor, mener Nana Vaaben. Det bekræfter ifølge hende også den amerikanske økonom William Baumols tanker om, at det ikke er alle former for arbejde, man kan sætte hastigheden op på uden at ødelægge arbejdet. Det drejer sig blandt andet om uddannelse og sundhed. Baumol sammenligner de job med en strygekvartet.
”Generelt i samfundet er vi jo blevet mere produktive, men når strygekvartetten spiller et stykke af Mozart, så kræver det stadig fire mennesker og lige så lang tid som for 100 år siden. Det er det nødt til, ellers ødelægger man musikken,” forklarer Nana Vaaben.
”Der er jo en stor del af gymnasielærernes arbejde, som er lige som strygekvartettens: Hvis hastigheden sættes i vejret, så ødelægger man arbejdet.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode