Annonce
Skip to content
Artikel
Forsker: Ældre medarbejdere er en styrke for arbejdspladsen
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Aske-Juul-Lassen-03-scaled-aspect-ratio-348-234
30. oktober 2024

Forsker: Ældre medarbejdere er en styrke for arbejdspladsen

Arbejdsmiljø Seniorarbejdsliv
Indhold
Tekst_ Dorthe Kirkgaard Nielsen
Foto_ Jacob Nielsen
Link er kopieret

Aske Juul Lassen

  • Master i europæisk etnologi fra Københavns Universitet.
  • Ph.d. i etnologi og aldringsstudier fra Center for Sund Aldring på Københavns Universitet.
  • Lektor i etnologi og aldringsforskning ved Center for Humanistisk Sundhedsforskning på Saxo-Instituttet på Københavns Universitet.
  • Projektansvarlig for forskningsprojektet Seniorpraksis.
  • Forfatter til bogen Livets tredje akt.

Det giver rigtig god mening at få gymnasielærere til at blive længere i jobbet. For med alderen følger en lang række seniorkompetencer, som gør lærerne bedre til deres arbejde, siger lektor i aldringsforskning.

 

Når vi taler om forlængelse af arbejdsliv og fastholdelse af seniorer, kommer samtalen alt for ofte til at handle om sikring af arbejdsstyrken, antal nødvendige timer og seniorer som arbejdskraftpotentiale.

I stedet burde fokus være på alt det, som de ældre og erfarne medarbejdere bidrager med til arbejdspladsen. De mange seniorkompetencer.

Sådan lyder det fra Aske Juul Lassen, lektor i etnologi og aldringsforskning ved Københavns Universitet og ansvarlig for forskningsprojektet Seniorpraksis.

For ældre medarbejdere er ikke bare trætte eller måske udslidte. De er også erfarne, fleksible og motiverede. De er kulturbærere og en styrke for arbejdspladsen.

”Helt overordnet bliver man ofte lidt langsommere, når man bliver ældre. Til gengæld udfører man arbejdet bedre,” konstaterer Aske Juul Lassen.

Bedre formidlingsevner
Ifølge ham viser forskningen, at man med alderen bliver bedre til dialektisk tænkning – altså det at have to modsatrettede anskuelser, men også bedre til perspektivistisk tænkning, hvor man bliver bedre til at hive sig selv ud ad ligningen.

”Begge dele er godt i forhold til både konflikter i gymnasieklasser, og når du som gymnasielærer skal åbne verden for unge mennesker,” siger han.

En ældre lærer vil typisk vise større omsorg og empati over for både kolleger og elever.
Aske Juul Lassen, lektor i aldringsforskning
Københavns Universitet

Derudover gør alderen også en bedre til systematisk tænkning og til at formidle.

”Også gode kompetencer for en gymnasielærer,” konstaterer Aske Juul Lassen.

I forhold til de forøgede formidlingsevner refererer han til Raymond Cattells teori om flydende og krystalliseret intelligens. Den flydende intelligens udvikler man, mens man er ung, og den peaker omkring de 30 år. Den krystalliserede intelligens udvikler man til gengæld hele livet.

”Den flydende intelligens gør en hurtig, innovativ og til en god problemknuser. Den krystalliserede intelligens gør til gengæld, at man kondenserer den viden, man har, og det er netop med til at gøre dig til en god formidler,” fortæller Aske Juul Lassen.

Aske Juul Lassen 02

Bedre kontrol med følelser
Forskningen viser også, at man med alderen bliver bedre til emotionel kontrol og mindre udfarende. Og dermed bedre til at drage professionel omsorg og empati.

Aske Juul Lassen understreger, at det er individuelt, og at der vil være mennesker, hvor det ikke holder. For vi mennesker kan have nogle særlige kendetegn, som bliver forstærket med alderen.

”Hvis du er et røvhul som ung, er du nok et røvhul hele livet. Men helt generelt så bliver vi bedre til at kontrollere opfarende følelser med alderen, og derfor vil en ældre gymnasielærer typisk vise større omsorg og empati overfor både kollegaer og elever,” forklarer han.

Der er rigtig meget god viden blandt erfarne medarbejdere i forhold til kulturen på arbejdspladsen.
Aske Juul Lassen, lektor i aldringsforskning
Københavns Universitet

Seniorer som kulturbærere
I aldringsforskningen opererer man med begrebet ‘seniorkompetencer’, og blandt seniorkompetencerne er også rollen som kulturbærere i en organisation.

”Det kan nogle gange føre til konflikter, hvis ældre medarbejdere hele tiden fokuserer på, at ‘sådan plejer vi at gøre’, men der er rigtig meget god viden blandt erfarne medarbejdere i forhold til kulturen på arbejdspladsen og også i mentorrollen over for yngre medarbejdere. Både som støtte og sparring, men også i forhold til at overdrage viden,” siger Aske Juul Lassen.

Trods de mange seniorkompetencer pointerer Aske Juul Lassen, at man ikke bare skal ansætte en masse seniorer. For forskningen viser nemlig, at blandede arbejdspladser – med medarbejdere i forskellige aldre og på tværs af generationer – giver de bedste resultater.

”Her trives medarbejderne bedre, og samtidig performer de bedre,” fortæller han.

Fakta om forskningsprojektet

Formålet med forskningsprojektet Seniorpraksis er at undersøge seniormedarbejderes trivsel og arbejdsliv og skabe værktøjer og formidle viden, som skal gøre arbejdslivet for seniorer bedre.

Projektet skal fremme længere og sundere arbejdsliv og gøre op med berøringsangst over for alder og aldersdiskrimination på arbejdspladserne.

Projektet er støttet af Velliv Foreningen og har kørt i to projektperioder – fra den 1. november 2019 til den 31. januar 2022 og igen fra den 1. november 2023 til den 30. november 2024.

Læs mere på www.erfarne.ku.dk

 

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Poul-Erik-Soroe-Gym-05-scaled-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    Poul-Erik er Danmarks ældste gymnasielærer

  • Fokus
    Arbejdsmiljø

    Hvordan ser et godt seniorarbejdsliv ud? Det ved Jørgen, Hans Birger og Hans

  • Fokus
    shutterstock_243549766-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Eksperter: Sådan får vi flere lærere til at arbejde længere

Indhold Seniorarbejdsliv

Vi skal blive længere på arbejdsmarkedet, men mange gymnasielærere er pressede og tvivler på, om de kan blive ved med at holde til jobbet. Hvad skal der til for at få gymnasielærere til at fortsætte, og hvilken styrke ligger der i ældre medarbejdere? Det sætter vi fokus på i en række artikler.

  • Kapitel 1

    Poul-Erik er Danmarks ældste gymnasielærer

  • Kapitel 2

    Eksperter: Sådan får vi flere lærere til at arbejde længere

  • Kapitel 3

    Hvordan ser et godt seniorarbejdsliv ud? Det ved Jørgen, Hans Birger og Hans

  • Kapitel 4

    Forsker: Ældre medarbejdere er en styrke for arbejdspladsen

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater