Formanden: Coronaen er en historisk unik situation – også for lærerne

Formanden: Coronaen er en historisk unik situation – også for lærerne

Gymnasielærernes indsats under coronakrisen viser, hvor meget lærerne brænder for eleverne. GL’s formand Tomas Keplers mundtlige beretning til repræsentantskabsmødet handlede i høj grad om coronaepidemien.

“Ingen skal vove at påstå, at gymnasielærere ikke er omstillingsparate og udviklingsorienterede.”

Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening Tomas Kepler talte meget om corona, da han så tilbage på 2020 i sin mundtlige beretning på GL’s repræsentantskabsmøde.

Mødet, som begyndte mandag formiddag, bliver afholdt virtuelt netop på grund af situationen med corona.

Stor arbejdsindsats
Tomas Kepler beskrev i beretningen den arbejdsindsats, som lærerne kastede sig over i det tidlige forår, da skolerne blev nedlukket.

“Jeg vil vove den påstand, at vi løste opgaven så godt, som det var menneskeligt og teknisk muligt,” sagde Tomas Kepler, som også fortalte, at han mener, at indsatsen i forhold til undervisning under coronaepidemien har slidt på mange lærere.

Han nævnte også, at nedlukningen i hans øjne viste, at det fysiske møde og den relationsdannelse, som er så afgørende for, at lærere og elever kan lykkes med undervisningen, ikke blot kan erstattes af virtuel undervisning.

I sin beretning så formand Tomas Kepler også frem mod de kommende overenskomstforhandlinger og de politiske forhandlinger om elevfordeling og et nyt taxametersystem.

Læs hele beretningen på GL’s hjemmeside.