Flere elever vælger naturvidenskabelige fag
shutterstock_87715432

Flere elever vælger naturvidenskabelige fag

Markant flere elever vælger fagkombinationen matematik A med fysik og kemi på mindst B-niveau nu end før reformen, viser nye tal.

Naturvidenskaben hitter tilsyneladende blandt gymnasieeleverne. Siden gymnasiereformen har markant flere gymnasieelever valgt en naturvidenskabelig fagkombination, som giver direkte adgang til stort set alle videregående uddannelser inden for naturvidenskab, sundhed og teknik.

Omkring 22 procent af de stx-studenter, som sprang ud i 2011, havde fagkombinationen matematik A sammen med kemi og fysik på mindst B-niveau. I 2007, som er den sidste årgang af studenter under den tidligere gymnasiereform, havde kun 14 procent af eleverne i det almene gymnasium den fagkombination.

Stor stigning
På htx har stigningen også været stor, og i dag har lidt over tre fjerdedele af alle elever den stærke naturvidenskabelige fagkombination med matematik A og fysik og kemi på mindst B-niveau. Før reformen var tallet nede på lidt under 50 procent.

Undervisningsminister Christine Antorini glæder sig over tallene:

”Naturvidenskabelige kompetencer efterspørges i mange dele af samfundet i dag, og derfor er det selvfølgelig godt, at de naturvidenskabelige fag hitter på gymnasierne," siger hun i en pressemeddelelse.

Samtidig vælger flere stx-elever også matematik på mindst B-niveau. Det kan hænge sammen med en ændring af reformen, som gjorde det til et krav, at elever med samfundsfag på A-niveau også mindst har matematik B.

Også på hf
På hf er andelen af elever med matematik B også steget, siden reformen trådte i kraft. Sidste år kunne 37 procent af hf-studenterne springe ud med matematik B på eksamensbeviset mod 22 procent før den nye reform.

”Flere unge vælger matematik B, og det vil forhåbentlig føre til, at færre unge har behov for at supplere deres studentereksamen, inden de skal i gang med at læse videre,” siger Christine Antorini.