Finansministeriet: Gymnasier kan godt lave lokale aftaler
bjarne_corydon_070

Finansministeriet: Gymnasier kan godt lave lokale aftaler

Efter omstridt brev til rektorerne bekræfter Bjarne Corydon og Finansministeriet, at gymnasierne godt kan lave lokale aftaler.

Jo, den er god nok. Rektorerne kan indgå lokale aftaler med lærerne.

Finansminister Bjarne Corydon (S) og Finansministeriet bekræfter, at muligheden for at indgå lokale aftaler stadig gælder med den nye overenskomst.

I en mail til Gymnasieskolen bekræfter Finansministeriet på vegne af ministeren, at ”den almindelige adgang til at indgå lokale aftaler som beskrevet i AC-overenskomsten også er til stede for gymnasielærerne.”

Finansministeren er ellers blevet beskyldt for et ”halvt aftalebrud”, efter at rektorer og andre ledere i sektoren modtog et brev, hvor der stod, at det var ”helt afgørende”, at lederne ”ikke indgår lokale aftaler”.

I den nye overenskomst, som blev forhandlet på plads af AC på vegne af lærerne, står der ellers, at der kan indgås lokale aftaler. Med overenskomsten mistede lærerne som bekendt aftaleretten, men muligheden for at indgå lokale aftaler er der stadig, hvis ledelse og medarbejdere kan blive enige.

Anerkendelse
Formand for GL Gorm Leschly glæder sig over udmeldingen.

”Brevet fra Moderniseringsstyrelsen såede tvivl om aftalen. Derfor er jeg meget tilfreds med, at Finansministeriet anerkender, at der kan indgås lokale aftaler, som der står i AC-aftalen,” siger Gorm Leschly.

Samme rammer
Det har ikke været muligt at få et interview med Bjarne Corydon, men ministeren uddyber i en mail baggrunden for, at brevet blev sendt:

Han skriver blandt andet:

”Grundlæggende er pointen, at gymnasielærere skal have de samme rammer som alle andre akademikere. Der er ingen – hverken lærerne eller eleverne – som er tjent med, at højtuddannede vidensarbejdere er underlagt rigide arbejdstidsregler, der fastlåser arbejdstiden i kasser og akkorder. Indførelsen af normale arbejdstidsregler er en afgørende forudsætning for at kunne anvende lærernes tid bedst muligt til at give eleverne den bedst mulige undervisning. Og samtidig vil landets dygtige gymnasielærere opleve en meget mere dynamisk og individuelt tilpasset dagligdag under de fleksible rammer, som alle andre akademikere er vant til at arbejde under."

Fleksibelt og effektivt
Bjarne Corydon fortsætter:

”Formålet med den generelle bestemmelse i AC-overenskomsten om lokale aftaler – som gymnasielærerne nu bliver omfattet af – har aldrig været at indgå aftaler, der bestemmer, hvad lærerne skal lave i deres arbejdstid, og dermed afskærer ledelsen fra løbende at kunne prioritere fleksibelt og effektivt over lærerressourcerne.”

Ministeren svarer på spørgsmålet, om rektorerne ikke selv er i stand til at vurdere, hvordan de leder deres skole?

”Jo, netop. Hele pointen ved at normalisere arbejdstidsreglerne er at give rektorerne det ledelsesrum, som de har efterspurgt længe, og som alle andre moderne ledere har. Og det siger sig selv, at implementeringen af de nye regler vil være en stor og meget vigtig ledelsesopgave i de kommende år. Jeg har fuld forståelse og respekt for, at det vil tage tid, før alle parter er fortrolige med de nye muligheder og har vænnet sig til den nye måde at arbejde sammen på. Men vi kan ikke gå fremad, mens vi kigger bagud. Nu skal vi gribe chancen for at videreudvikle gymnasierne som spændende og perspektivrige arbejdspladser – og ikke mindst stedet, hvor vores unge får den bedst mulige uddannelse. Dét, skal man huske på, er jo det, det hele handler om.”

Formand for GL Gorm Leschly mener, at de hvis de lokale ledere og tillidsrepræsentanter kan blive enige om fornuftige aftaler, så skal de indgå dem.

”Det er positivt, hvis man på skolen kan indgå gode lokale aftaler, som giver trygge rammer for lærerne,” siger han.