Brev til rektorer er et halvt brud på aftalen
Flemming Ibsen

Brev til rektorer er et halvt brud på aftalen

Moderniseringsstyrelsen sender brev til rektorer om ikke at indgå lokale aftaler, selv om den nye aftale giver mulighed for det. ”Gammeldags og centralistisk”, siger arbejdsmarkedsforsker.

Det er et halvt brud på aftalen.

Sådan betegner arbejdsmarkedsforsker på Aaborg Universitet Flemming Ibsen det brev, som Moderniseringsstyrelsen og Børne- og Undervisningsministeriet har sendt til landets rektorer.

Brevet er sendt få dage efter, at den nye overenskomstaftale for lærerne i blandt andet gymnasierne er skrevet under. Der står med fed i brevet, at ”Der skal ikke indgås nye lokale arbejdstidsaftaler”, og brevet fortsætter længere nede, at det er ”helt afgørende” … at lederne … ”ikke indgår lokale aftaler eller andre former for bindende retningslinjer på skolerne”.

Moderniseringsstyrelsen er den styrelse, som på vegne af Finansministeriet forhandler overenskomster på statens område.

Flemming Ibsen kalder brevet besynderligt og fremgangsmåden kluntet og centralistisk.

”Når man har en aftale om, at man kan indgå lokale aftaler, så kan modparten jo ikke bare bagefter gå ind og skrive, at det skal man lade være med. Det er et halvt brud på en aftale. Man underkender ånden i aftalen,” siger han.

Underkender lederne
Han mener, at Moderniseringsstyrelsen kunne have understreget over for rektorerne, at de med den nye aftale ikke længere er tvunget til at indgå lokale aftaler, men at det er op til dem selv.

”Alene med det navn – Moderniseringsstyrelsen – skulle man tro, at de vidste, hvad moderne ledelse handler om: Nemlig at man via lokalt samarbejde motiverer medarbejderne. Det bør være op til den enkelte skoleleder at vurdere, hvad der virker bedst på den enkelte skole,” siger Flemming Ibsen.

Han tvivler på, at der kan sidde nogle rektorer i Danmark, som er uvidende om, hvad den nye aftale handler om i forhold til den gamle.

”Man undervurderer den enkelte rektors dømmekraft, når man forsøger at styre ledelsen centralt,” siger Flemming Ibsen.

Læs formand for GL, Gorms Leschlys reaktion på brevet, og endvidere hvad AC har skrevet til Moderniseringstyrelsen som svar på brevet på gl.org

Gymnasieskolen er i besiddelse af brevet. Passagen om lokale aftaler kan læses herunder.