Få overblikket over de mest søgte studieretninger
Greve Gymnasium 22 gruppearbejde

Få overblikket over de mest søgte studieretninger

De samfundsfaglige og naturfaglige studieretninger er i år de mest populære og indtager pladserne for de fem mest søgte studieretninger på stx. Det viser en undersøgelse fra Danske Gymnasier.

Knap hver tredje elev på det almene gymnasium har valgt studieretningen samfundsfag A og engelsk A som førsteprioritet. Det gør den derfor til den mest populære studieretning på det almene gymnasium. Det viser en undersøgelse foretaget af Danske Gymnasier.

Kigger man på de fire hovedretninger, er det også de samfundsfaglige studieretninger, der hitter. De er igen i år de mest søgte. Næsten halvdelen af eleverne på det almene gymnasium har valgt en studieretning med samfundsfag på A-niveau som førsteprioritet.

Det er et glædeligt syn for Foreningen af lærere i samfundsfag.

“Det ser ud til, at eleverne synes, det er et relevant fag – det kan jeg kun være tilfreds med. Vi må i hvert fald konstatere, at eleverne gør det på et oplyst grundlag, da de har været igennem en introduktionsperiode,” siger formand Jørgen Lassen.

Ifølge foreningen kan der være mange forklaringer på, at mange elever vælger samfundsfag. Det skyldes blandt andet, at faget er meget bredt.

“Nogle elever vil gerne arbejde med samfundsfag og ser måske en fremtid inden for det. Andre søger en identitet, hvor samfundsfag tilbyder nogle muligheder, ved at man kan arbejde med problemstillinger i det moderne samfund, der kan give en orientering og et overblik, som de har brug for,” siger Jørgen Lassen og uddyber:

“De ser måske en mulighed for at integrere identitetsarbejde med skole. Det er kun fornuftigt.”

Vil ikke være gatekeeper
Den store interesse kan måske virke underlig, da samfundsfag ikke er adgangskrav til ret mange uddannelser.

“Det er en politisk vedtagelse. Man mener, at matematik er den hellige gral – noget alle skal kunne. Det er vi ikke interesseret i, at samfundsdfag bliver,” siger Jørgen Lassen og fortsætter:

“Det er ikke en god idé at være gatekeeper, når vi taler om unge mennesker, der skal forholde sig til, hvad de skal lave resten af tilværelsen. Det er ikke måden at gøre det på, og jeg er ikke sikker på, at man vinder noget ved det.”

At så mange elever kommer ud med en samfundsfaglig studentereksamen gør ikke Jørgen Lassen bekymret.

“Det er en ungdomsuddannelse. Havde det været en universitetsuddannelse med et særligt erhvervssigte, ville problemstillingen være anderledes. Men vi må bare konstatere, at det er en almendannende uddannelse, der tilbydes inden for fire fakulteter,” siger han.

Naturfag er også et hit
Også interessen for naturfagene er steget. De naturvidenskabelige lærere kan i år prale af, at biologi A og kemi B er den anden mest søgte studieretning, som 14 procent af eleverne har søgt som deres førsteprioritet.

Formanden for Foreningen af Danske Biologer, Christian Rix, har et bud på, hvorfor netop denne studieretning er så populær.

“Biologi rammer flere forskellige elevtyper. Faget henvender sig både til de elever, der ønsker en professionsbachelor inden for det biologiske fagområde, men appellerer også til dem, der ønsker en lang videregående uddannelse, som ved at opgradere matematik til A-niveau for eksempel kan læse medicin,” siger han og tilføjer:

“Det er den bredde, der er efterspørgsel på. Det er en naturvidenskabelig studieretning, der ikke som udgangspunkt kræver matematik på A-niveau, men den er også rigtig god til de meget målrettede elever.”

Den stigende interesse for de biologi-orienterede studieretninger, mener Christian Rix, skyldes, at der i samfundet generelt er kommet større interesse og fokus på biologisk viden.

“De førende virksomheder i Danmark inden for bioscience efterspørger folk med en biologisk indsigt, og det, tror vi, afspejler elevernes valg,” siger han.

Se top 10-listen over de mest søgte studieretninger på stx i faktaboksen.

De 10 mest populære studieretninger

• Samfundsfag A-Engelsk A (31,4%)
  • Biologi A-Kemi B (14,1%)
  • Samfundsfag A-Matematik A (11,7%)
  • Matematik A-Bioteknologi A-Fysik B (8,2%)
  • Matematik A-Fysik B-Kemi B (7,4%)
  • Musik A-Engelsk A (7,3%)
  • Matematik A-Fysik A-Kemi B (3,2%)
  • Musik A-Matematik A (2,7%)
  • Engelsk A-Andet A*-Andet B el. C** (2,4%)
  • Engelsk A-Andet A*-Tysk fortsætter B (2%)

*Kinesisk/spansk/italiensk mm. på A-niveau
**Kinesisk/spansk/italiensk mm. på B- eller C-niveau (begynder eller fortsætter)

Kilde: Danske Gymnasier

Elevernes valg af hovedstudieretning

Se grafen større her

Kilde: Danske Gymnasier

Undersøgelse af studieretningsvalg

• Danske Gymnasier står bag undersøgelsen over elevernes førsteprioritetsvalg af studieretninger.
  • Den bygger på et spørgeskema, som er udsendt til 129 almene gymnasier.
  • Svarprocenten er 62.

Læs hele undersøgelsen her

Bag tallene

• Gymnasieskolen har kontaktet Danske Erhvervsskoler for at høre, om de laver en lignende undersøgelse for htx og hhx, men det har de ikke planer om.
  • Til gengæld indsamler Undervisningsministeriet elevernes valg for skolerne, som offentliggøres på et senere tidspunkt.