Enhedslisten: Undervisningsministeren taler uden om
ellen_trane_04

Enhedslisten: Undervisningsministeren taler uden om

Undervisningsministeren har i et svar til Folketinget skrevet, at VUC-nedskæringer godt kan lade sig gøre i 2016, selvom Undervisningsministeriets rapport skriver 2017. Enhedslisten er stærkt kritisk.

Enhedslisten er meget utilfreds med en række svar, som undervisningsminister Ellen Trane Nørby giver til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg om nedskæringerne på fjernundervisning på VUC.

Jacob Sølvhøj, som er ordfører på området for Enhedslisten, mener, at ministeren taler uden om eller svarer meget ”afglidende” på de fleste spørgsmål og i nogle tilfælde faktisk ikke svarer på det, hun bliver spurgt om.

Jacob Sølvhøj er især kritisk over for, at ministeren efter hans mening ikke fortæller, hvordan Undervisningsministeriet har regnet sig frem til, at det kan lade sig gøre at fjerne 162 millioner kroner fra fjernundervisning allerede i 2016. Det undrer Jacob Sølvhøj, fordi en rapport om fjernundervisning, som Undervisningsministeriet har fået udarbejdet, skriver, at en række effektiviseringer af fjernundervisning kan implementeres i perioden 2017 til 2019.

”Når ministeren svarer uden om, virker det som om, at hun ikke har svar på, hvordan man gennemfører de store nedskæringer på fjernundervisning, uden at det får drastiske konsekvenser,” siger Jacob Sølvhøj, som har stillet de skriftlige spørgsmål til ministeren.

Kritik af rapporten
Forligskredsen bag erhvervsuddannelserne, som består af alle partier i Folketinget undtagen Enhedslisten og Alternativet, har besluttet at skære 162 millioner kroner på fjernundervisning til næste år – penge, som går til erhvervsuddannelserne. De 138 millioner kroner bliver taget fra VUC.

Beslutningen er blandt andet taget på grundlag af rapporten om fjernundervisning fra analysevirksomheden Qvartz, som skriver, at der ligger et stort effektiviseringspotentiale i fjernundervisning.
Flere VUC-centre har dog til Gymnasieskolen sagt, at de ikke kan genkende rapportens konklusioner.

Læs: Tvivlsom rapport slagter fjernundervisning

Ikke klogere
Jacob Sølvhøj stiller sig også stærkt kritisk over for rapportens konklusioner og over for nedskæringerne på fjernundervisning i det hele taget, og han har derfor stillet 10 spørgsmål til ministeren om nedskæringerne af fjernundervisning.

Han er dog ikke blevet klogere eller mere tryg ved nedskæringerne, efter ministeren har svaret på spørgsmålene.

I sit svar skriver Ellen Trane Nørby blandt andet, ”at så godt som alle initiativer kan realiseres fuldt ud på kort sigt”, og at de kortsigtede initiativer ”kræver ledelsesmæssige beslutninger på institutionerne.”

Ministerens svare undrer Jacob Sølvhøj:

”Hun glider af på spørgsmålet og skriver i virkeligheden mere om, at erhvervsuddannelserne skal bruge pengene i 2016. I rapporten står der dog, at implementeringen kan ske fra 2017 og frem,” siger Jacob Sølvhøj.

Får ikke svar
Det er dog ikke kun den hurtige gennemførelse af nedskæringerne, som Jacob Sølvhøj er kritisk over for.

I rapporten nævnes en række forbedringsinitiativer, som Qvartz har lokaliseret på institutionerne. Jacob Sølvhøj har spurgt om, hvor mange af disse initiativer som alene bygger på erfaringer fra én enkelt institution. Det kan undervisningsministeren dog ikke svare på, da ”det ikke fremgår af rapporten.”

”Man skulle tro, der var noget baggrundsmateriale til at give det svar. Jeg kan frygte, at det er fordi, ét effektiviseringsinitiativ fra én enkelt skole bruges til at generalisere for alle andre skoler,” siger Jacob Sølvhøj.

Han har også ønsket at få svar på, om de store nedskæringer kan betyde en ”straksopbremsning af uddannelsesudbuddet for fjernundervisning”. Ministeren forholder sig dog ikke til, om der kan være konsekvenser af nedskæringen på fjernundervisning, mener Jacob Sølvhøj.

”Jeg bliver ikke klogere af ministerens svar,” siger han.

Politisk beslutning
Formand for Lederforeningen for VUC, Verner Rylander-Hansen, hæfter sig også ved, at undervisningsministeren mener, at det godt kan lade sig gøre at effektivisere og hente 162 millioner kroner på fjernundervisning allerede i 2016, selv om rapporten om fjernundervisning skriver, at initiativerne kan implementeres i perioden 2017 til 2019.

”Vi må konstatere, at ministeren ved bedre, uden at hun kan dokumentere, hvordan det er muligt at gennemføre effektiviseringer af fjernundervisningen allerede i 2016. Politikerne har besluttet, at det kan lade sig gøre og har så overladt det til sektoren at gennemføre nedskæringerne,” siger Verner Rylander-Hansen.

Sagen om fjernundervisning kort fortalt

En ny taxameteraftale indfører et særskilt taxameter for fjernundervisning. Det betyder, at udbyderne af fjern­undervisning mister 162 millioner kroner til næste år – af dem mister VUC 138 millioner kroner.

Rapporten fra Qvartz om fjern­undervisning konkluderer, at udbyderne af fjernundervisning kan realisere mellem 90 og 120 millioner kroner. Det kan ske ved at effektivisere og fjerne overskuddet på 35-40 millioner kroner, som fjernundervisning ifølge rapporten giver. Rapporten skriver også, at effektiviseringerne kan implementeres i fra 2017 til 2019, men nedskæringerne bliver allerede gennemført fra 1. januar 2016.