Antorini: Eksamen halter bagefter
No image

Antorini: Eksamen halter bagefter

Gymnasiet forandrer sig, og eksamen skal følge med, mener undervisningsminister Christine Antorini, som bebuder forandringer af eksamen.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) er sikker på, at eksamen i gymnasiet bliver lavet om på flere områder inden for de kommende år.

Undervisningsministeriet iværksatte en udviklingsplan med forsøg med eksamensformer i 2012, og den sidste fase af planen er netop skudt i gang. Ministeren tager det for givet, at forsøgene vil resultere i nye eksamensformer for alle elever på de gymnasiale uddannelser.

”Ja, der skal ske permanente forandringer. Gymnasiet udvikler sig heldigvis hele tiden, og det samme gør det samfund, eleverne skal ud i efter gymnasiet. Derfor er det vigtigt at have eksamensformer, som er tidssvarende og virkelighedsnære. På nogle områder halter eksamen i dag bag efter undervisningen,” siger undervisningsministeren.

Innovation og it
Hun mener, at eksamen er udfordret på flere områder, og forsøgene skal bruges konkret til at forandre eksamen på længere sigt.

”Hvordan kan eksamen vise, at eleverne er skabende, kan tænke innovativt og arbejde med projekter? Hvordan bruger vi nettet og sociale medier, som vi bruger på vores arbejdspladser, i en eksamenssituation?” spørger ministeren for at give eksempler på områder, som eksamen fremover også skal kunne rumme for alle elever i de gymnasiale uddannelser.

Christine Antorini vil vente med at tage stilling til permanente ændringer af eksamen, til hun har set evalueringerne af eksamensforsøgene.