Artikel
Eleverne i 1.q rapper om kulturarv
eleverne rapper

Eleverne i 1.q rapper om kulturarv

På Ordrup Gymnasium bruger eleverne i 1.q deres sidste samfundsfagstimer på at diskutere den danske kulturarv. Det gør dem til aktive samfundsborgere, mener lærer Julie Baden Korch-Frandsen.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

“Hvad så der?” spørger den ene rapcoach to piger på bagerste række, samtidig med at han smider om sig med håndtegn. Pigerne vender deres computerskærm for at vise deres bud på en rap, mens beatet, de skriver til, spiller på fulde drøn ud af højtalerne.

Julie Baden Korch-Frandsen, der underviser 1.q i samfundsfag, har valgt at bruge de sidste undervisningstimer inden sommerferien på en lidt anderledes måde – med en workshop, hvor eleverne skal skrive en rap om kulturarv anno 2017.

“Jeg kan bruge workshoppen til at gøre eleverne aktive medborgere i den forstand, at de også kan se, at den danske kulturarv er noget, der påvirker dem,” siger Julie Baden Korch-Frandsen.

Workshoppen ‘Claim din kulturarv’ er et nyt undervisningstilbud målrettet landets 1.g-klasser, hvor der tilbydes 150 gratis workshopper, som Rapolitics står bag. Rapolitics er en organisation, der blandt andet bruger rap til at engagere eleverne i samfundsdebatten.

“Rap er en genre, som mange unge kan identificere sig med og forholde sig til. Det er en leg med sproget. Alle kan tænke, tale og skrive det ned på et stykke papir, og så er der faktisk ikke så lang vej til at stå og lave en rap,” siger Aya Lee, der er projektleder på projektet.

Vil også nå ud til de unge
Selve undervisningsforløbet tager udgangspunkt i den danske kulturkanon fra 2006, som består af 108 værker, der er udvalgt til at repræsentere den danske kulturarv.

“De unge har ikke haft nogen stemme i forhold til kulturkanonen, og derfor vil vi gerne have dem til at kigge rundt i samfundet og få øje på den kultur, de synes, der definerer dem og deres generation. Vi vil gerne have nogle bud på, hvilke værker der har været med til at gøre dem til dem, de er i dag – hvad end det er musik eller et computerspil,” siger Aya Lee.

Rapolitics har udarbejdet et baggrundsmateriale over, hvad klasserne skal have gennemgået inden workshoppen. Eleverne skal blandt andet lave en brainstorm over, hvad de forbinder med den danske kulturarv, som de kan tage afsæt i, når de skal skrive deres rap.

Tidligere i dag diskuterede eleverne, om Den lille Havfrue er mere kulturarv end Jan Sonnergaard, da Den lille Havfrue har været her i længere tid.

“De kom frem til, at Den lille Havfrue er mere kulturarv. Det var en spændende diskussion at overvære. Det er med til at gøre dem aktive og medbestemmende i, hvad der foregår i det danske samfund, og det er vigtigt,” siger Julie Baden Korch-Frandsen.

Et drengeprojekt
Ved et hurtigt øjekast ud over klassen er det ikke let at spotte de fem drenge, der sidder gemt blandt alle pigerne. En workshop med rap var derfor oplagt, hvis drengene skulle mere på banen, fortæller Julie Baden Korch-Frandsen.

“Jeg tænkte, det kunne være godt med noget, der henvendte sig mere til drengene. Den gruppe, der kun bestod af drenge, kom virkelig på banen, da de skulle fremføre deres rap. De tog lidt ejerskab over det, og det var fedt at se,” siger hun.

På workshoppen bliver eleverne kastet ud i uvante situationer, og det er ifølge Julie Baden Korch-Frandsen kun godt.

“Det er grænseoverskridende at stå foran resten af klassen og rappe. Det bliver sat lidt på spidsen, at det ikke er så trygt. Men fordi de netop skal øve sig i at holde oplæg og kunne stå foran en klasse, er det rigtig godt. Det kan få dem til at løsrive sig lidt,” siger hun.

Forløbet som pejlemærke
Julie Baden Korch-Frandsen har gjort sig nogle overvejelser om, hvordan hun kan bruge det, eleverne har lært på workshoppen, i sin undervisning.

“Workshoppen er helt oplagt at bruge politisk og som pejlemærke til andre forløb. Vi kan for eksempel inden for sociologi tale om, hvorvidt den danske kultur er identitetsdannende for eleverne,” siger hun og tilføjer:

“Og så kunne jeg godt forestille mig at bruge rimøvelsen med faglige begreber. Det virkede godt på klassen, og jeg kan også godt lide at eksperimentere med nogle kreative øvelser.”

Eleverne stiller sig to og to på en række foran de to coaches. Skiftevis nævner coachene en person eller et ord, hvorefter det gælder om først at finde et ord, det rimer på.

“Bjarne Riis,” råber den ene coach ud i lokalet.

De to piger, der nu står forrest i rækken, kigger på hinanden. Den ene udbryder “fis”. Hun tager sig til munden, og grinende går hun ned bagerst i rækken, mens den anden sætter sig ned på sin plads. Sådan fortsætter rækken, indtil der kun er en tilbage.

Pejlemærke til andre forløb

“Workshoppen er helt oplagt at bruge politisk og som pejlemærke til andre forløb. Vi kan for eksempel inden for sociologi tale om, hvorvidt den danske kultur er identitetsdannende for eleverne,” siger Julie Baden Korch-Frandsen, der underviser 1.q i samfundsfag.

Respekt for rappere

Hvad synes du om workshoppen?

“Det har været interessant at få nogle professionelle ud, som har styr på teknikken og metoden bag kunsten at rappe. Det har været sjovt at få et indblik i. Fremover vil jeg have mere respekt, når jeg hører folk rappe. Det er svært at rammer takterne og få det til at passe sammen lyrisk,” siger Mathias Blach fra 1.q.

Læring på en sjov måde

Hvad har det givet fagligt?

“Vi har fået læring på en anden måde, hvor vi er kommet om et seriøst og måske lidt kedeligt emne, men gjort det på en sjov måde. Vi har lært om den danske kulturarv, forskellige måde at rime på, og hvordan man opbyggger en rap,” siger Emma Siig fra 1.q.

Et bedre fællesskab

Hvad har det givet socialt?

"Det har været en god måde at være sammen med andre, end man plejer, og det har givet et bedre fællesskab i klassen. Vi har alle sammen overtrådt små grænser, og det, tror jeg, kan hjælpe en med at fremlægge fremover," siger Nikolaj Ersø Philipsen fra 1.q.

Sjovt at gøre sig til grin

Hvad synes du om workshoppen? 

“Det har været sjovt at lave andre ting end normalt. Det er tit, at jeg ikke får budt så meget ind i undervisningen, men det synes jeg, at jeg gjorde i dag, fordi det var sjovt. Normalt hader jeg at stå foran klassen og fremlægge, men det var slet ikke så slemt at stå og rappe. Alle skulle jo gøre sig selv til grin,” siger Laura Bjørn fra 1.q.

Claim din kulturarv

  • Undervisningsforløbet er blevet til med 5.7 millioner kr. i støtte fra Nordea-fonden. Derfor kan Rapolitics tilbyde 150 gratis workshopper.
  • Det er målrettet unge mellem 16 og 24 år, og højst 30 elever kan deltage i en workshop.  
  • Udover workshop består forløbet af et forberedelses- og efterbearbejdningsmateriale til læreren.
  • Eleverne afslutter undervisningsforløbet med at give deres bud på en kulturkanon anno 2017.
  • Materialet kan bruges i fx dansk, historie og samfundsfag og AT på gymnasieskoler.

Læs mere om projektet her

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater