Artikel
Dogmeregler satte rammerne
No image

Dogmeregler satte rammerne

Det er nødvendigt at sætte rammer for brugen af iPad i undervisningen, så man ikke ender i fest, gøgl og app-show. Ifølge en ekspert er dogmeregler en god måde til at få sat faglighed før teknik.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

”Hvad er god undervisning med iPad?” 
Sådan lød det indledende spørgsmål, da Erhvervsskolernes Forlag og Danske Erhvervsskoler med støtte fra tipsmidlerne satte gang i et projekt om undervisning med iPads. 
Det fik en gruppe bestående af en lærer fra hver af de otte deltagende skoler til at udvikle et sæt iPad-dogmeregler. De fandt blandt andet ud af, at man især kan bruge iPad’en, når eleverne skal dele viden med hinanden, dokumentere et forløb ved hjælp af billeder eller lyd, eller når man ”flytter skolen ud i virkeligheden”. 
Men hvorfor er dogmereglerne vigtige, og hvad betyder de for lærernes egen læring? 
”De har været med til at kvalificere brugen af iPad’en. Didaktikken er vigtig, ellers var det bare blevet fest og gøgl. ­IPad’en giver mulighed for at lave professionelle kollager, og det elsker eleverne, så længe der er faste rammer. Derfor har vi været nødt til at sætte rammer op,” siger Jesper Fischer, der underviser på hhx på Zealand Business College i Næstved.

Ikke smart til alt 
Jeppe Bundsgaard er lektor og ph.d. på Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet og forsker i digitale læremidler. Han har tidligere kritiseret folkeskoler for at investere i dyr teknologi uden på forhånd at have gjort sig klart, hvad teknikken skal bruges til. 
”IPad’en er ikke verdens smarteste teknologi til alt. Den er god til at vise billeder og lave video, men er for eksempel ikke så god til at skrive på. Min pointe er, at man skal tænke på didaktik, før man tænker teknik,” siger han. 
Ifølge Jeppe Bundsgaard er der en risiko for at glemme sin faglighed, hvis man er for fokuseret på, hvad iPad’en kan af smarte ting. 
”Det kan godt være, at eleverne har lavet nogle flotte show, men måske har læreren glemt at overveje, hvad de lærte, eller hvad læreren selv underviste i. Vi har efterhånden fået en app-logik, hvor apps kan løse enkeltproblemer, men skolen skal jo netop løse de store problemer. Vi skal passe på ikke at reducere undervisningen til simpel problemløsning,” siger Jeppe Bundsgaard. 
Han finder det derfor fornuftigt at have nogle dogmeregler, som kan sætte rammerne. 
”Det lyder superfornuftigt, for så bruger man teknikken til det, den kan. Teknikken er ikke det, alt drejer sig om, men omvendt kan iPad’en være et godt produktionsredskab, der kan indgå i nogle processer. I andre situationer skal vi bare sidde over for hinanden og snakke sammen,” siger han.  

IPad’en kan med fordel anvendes, når ...

  • læring foregår i en social kontekst med samarbejde, vidensdeling og web 2.0
  • formidlingsaspektet indgår, og eleverne skal være aktive og skabe sig frem til viden
  • eleverne skal dokumentere et forløb eller en proces ved hjælp af billeder og lyd
  • målet er at motivere eleverne ved at møde dem der, hvor de er
  • læringsrummet varierer, for eksempel når man flytter skolen ud i virkeligheden
  • de almene it-kompetencer skal styrkes.
Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater