DGS: Elever skal informeres om dyre studieture
MaleneNyborg

DGS: Elever skal informeres om dyre studieture

Loftet over brugerbetaling bliver omgået af gymnasier ved at kalde studieture og ekskursioner frivillige, mener Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

Gymnasierne har siden 2006 haft et loft over brugerbetaling på 2.500 kroner om året. Men en undersøgelse foretaget af Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) viser, at gymnasieeleverne betaler mellem 4.000 og 14.000 kroner ved siden af det, der bliver opfattet som brugerbetaling, for at komme på ekskursioner og studieture. Det er at omgå reglerne, mener formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning Malene Nyborg Madsen.

”Når man starter i 1. g, er man ikke så opmærksom på, hvad det koster at gå i gymnasiet. Man ved måske på forhånd, at man skal købe en lommeregner. Men oven i det kommer der en masse andre udgifter. Det er for eksempel ekskursioner og studietur, der løber op i høje beløb. Det er nogle ekstra udgifter i forhold til det, som skolerne fra start kalder brugerbetaling,” siger Malene Nyborg Madsen.

Studieturen er den dyreste betaling
Studieture og ekskursioner bliver kaldt frivillige. Det betyder, at betalingen for udflugterne ikke indgår i brugerbetalingsloftet på 2.500 kroner om året. Malene Nyborg Madsen mener, udflugterne skal kaldes en obligatorisk del af undervisningen.

”Det er at omgå reglerne, når man ikke kalder studieturene en obligatorisk del af undervisningen. For hvad enten man er i et klasselokale eller på en studietur, er det en del af undervisningen, og det er forventet, at man er der. Det skal anerkendes politisk og blandt rektorerne, at en studietur er en dyr del af undervisningen. For lige nu er studieturen måske den største betaling på gymnasiet,” siger Malene Nyborg Madsen.

Skolerne skal melde klart ud
Hun frygter, at eleverne bliver nødt til at undersøge udgifterne til studieture, inden de vælger deres ungdomsuddannelse. For problemet ligger især i elevernes uvished om, hvor mange penge, de rent faktisk skal betale for at gå i gymnasiet.

”Eleverne bliver misledt, når de får at vide, der er en brugerbetaling på maksimalt 2.500 kroner årligt, mens de kan komme til at betale 10.000 kroner for en studietur. Eleverne skal have at vide med det samme, hvad de skal betale for en studietur. Ellers kan utallige elever, der ikke har samme økonomiske opbakning som andre elever, komme til at stå i en knibe, når de to måneder før studieturen får at vide, at de skal på en dyr studietur," siger Malene Nyborg Madsen.