Det digitale dilemma: Sådan siger lærerne

Navn_ Ida Binow Poulsen
Skole_ Skanderborg Gymnasium
Fag_ Historie og biologi

Tænker du over, hvad du bruger og ikke bruger af digitale værktøjer, sociale medier og apps?

Ja, det gør jeg. Som skole bruger vi Microsoft 365 med Teams, OneNote og alle de andre værktøjer, der er i det. Det har vi gjort i et par år. Her ved jeg, at skolen har en databehandleraftale, og at der er styr på sikkerheden. Jeg bruger også små videoer fra Youtube, forskellige undervisningsplatforme og digitale spil i min undervisning. En af mine kolleger er it-ansvarlig. Vil jeg afprøve nye digitale ting, hvor eleverne afgiver nogle personlige oplysninger, så spørger jeg som regel om hans vurdering.

Har din skole retningslinjer på det her felt?

Ja, vi må ikke bruge Facebook i undervisningen. Det besluttede ledelsen, da GDPR-reglerne kom. Det handler netop om at undgå misbrug af elevernes data. Jeg har ikke selv brugt Facebook i min undervisning. Skolen anbefaler også, at vi ikke bruger Google Docs. Jeg er ikke holdt helt op, men prøver mere og mere at bruge det tilsvarende system i Microsoft 365. Det er bare ikke så godt. Man kan for eksempel ikke være så mange på ad gangen.

Savner du retningslinjer fra ministeriet?

Det er helt klart lidt af en jungle og nærmest en umulig opgave for den enkelte lærer, så generelt ville det være udmærket med nogle anbefalinger. Men selv savner jeg det ikke. Jeg føler, at ledelsen på min skole har godt styr på det, og jeg kan altid gå til min it-ansvarlige kollega, hvis der er noget, jeg er usikker på og vil spørge om.

Navn_ John Larsen
Skole_ Svendborg Gymnasium
Fag_ Dansk, samfundsfag ogfilosofi

Ja, det gør jeg. Skolen betaler for en Microsoft-pakke, så vores platform er Microsoft Teams. Her ved jeg, at der er en aftale, og at der er styr på sikkerheden. Det er sjældent, at jeg bruger apps, og Facebook har jeg aldrig brugt som kommunikationsplatform i min undervisning. Det er et helt bevidst fravalg, fordi Facebook bruger og sælger data og adfærdsoplysninger videre. Men i samfundsfag har jeg et par gange ladet eleverne analysere folks adfærd på Facebook.

Har din skole retningslinjer på det her felt?

Vi skal selvfølgelig følge GDPR-lovgivningen. Under coronanedlukningen besluttede ledelsen, at vi ikke må bruge Zoom i undervisningen. Zooms gratis version lever ikke op til de regler, der er til håndtering af data. På det tidspunkt havde jeg også nogle hold på Svendborg Erhvervsskole, hvor jeg havde brugt Zoom, fordi man ikke kan oprette en profil på Teams to steder på samme computer. I stedet begyndte jeg at bruge den amerikanske platform Nearpod.com. Faktisk måtte jeg heller ikke have brugt den, men det var en nødløsning. Nogle gange må man bøje reglerne lidt.

Savner du retningslinjer fra ministeriet?

Jeg tror, det vil være godt, hvis ministeriet kommer med nogle tips. Som lærer skal man udvise omhu, når man vælger, hvilke produkter man bruger, men i praksis er det meget svært at vide, om datasikkerheden er fuldstændig i orden.

Tema: Det digitale dilemma