Charlotte Rønhof: Min gymnasietid
CharlotteRønhof001

Charlotte Rønhof: Min gymnasietid

En matematiklærer, der nærmest gjorde hende forelsket i trigonometri, og dansktimer med masser af politiske diskussioner. Det er noget af det, Charlotte Rønhof, forskningspolitisk chef i DI, husker fra årene i gymnasiet.

Hvad husker du bedst fra din gymnasietid?
"Jeg husker især, at jeg var glad for at få nogle faglige udfordringer. Jeg kedede mig i 9. klasse, så det var rigtig dejligt at opleve et højt fagligt niveau. Jeg elskede at gå i gymnasiet. Jeg hører tit andre beskrive deres gymnasietid som én lang fest, men for mig handlede det i lang tid meget om det boglige. Det var først i 3.g, at festerne begyndte at fylde mere."

Havde du en lærer, der betød noget særligt for dig?
"Jeg var rigtig glad for min matematiklærer Flemming. Han var meget optaget af, at vi ikke bare skulle regne opgaverne. Vi skulle forstå matematikken. Han brændte for faget, og det kunne man tydeligt mærke. Han gav mig lysten til at hænge på, selvom jeg havde lidt svært ved det i 1.g. Det var ham, der virkelig tændte min begejstring for matematik. For eksempel gik han så meget op i trigonometri, så man nærmest blev forelsket i det. Jeg havde også en meget dygtig dansklærer, der hed Karen. Alle lærerne på skolen var virkelig flippede og meget røde. Det var jeg også selv dengang, så jeg syntes, det var skønt. Men mine klassekammerater gik i sejlersko og poloshirts og stemte til højre, så vi havde nogle rigtige gode diskussioner om politik – og det foregik ofte i dansktimerne. Så var det Karen og mig versus resten af klassen."

Har din gymnasietid haft indflydelse på det, du laver i dag?
"Det har det jo, fordi det har formet mig som menneske. Det gør alle de skridt, man tager i livet. Da jeg skulle vælge videregående uddannelse, vaklede jeg i lang tid mellem matematik eller litteraturvidenskab. Og det var da helt klart på grund af mine lærere i matematik og dansk. Jeg valgte så faktisk at læse til mejeriingeniør, fordi det endte med at være vigtigst for mig at tage en naturvidenskabelig uddannelse, hvor jeg klart kunne se anvendelsen."

Serie om gymnasietiden

Hvad har gymnasiet betydet for dig?
Gymnasieskolen starter en serie, hvor vi blandt andet spørger forskellige forfattere, forskere og politikere om deres gymnasietid.
Se de øvrige artikler her

Charlotte Rønhof

Født i 1965. Matematisk student fra Herlev Statsskole i 1983. Er uddannet mejeriingeniør fra Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole i 1989. HD i ledelse og organisation i 2005. Har siden 2000 været forskningspolitisk chef i Dansk Industri. Har tidligere været konsulent i Landbrugsraadet, konsulent i Fødevareministeriet, forsker på DTU og registreringsmedarbejder hos LEO Pharma.