Bred konstituering i ny hovedbestyrelse
No image

Bred konstituering i ny hovedbestyrelse

Alle tre lister i den nyvalgte hovedbestyrelse synes at være indstillet på bredt samarbejde i den kommende treårige valgperiode, hvor udfordringerne nærmest står i kø.

Tekst_ gs_redaktor

Hele 57 procent af Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) medlemmer nåede at stemme ved det nys overståede hovedbestyrelsesvalg, der på overfladen ikke synes at have ændret alverden. Og dog – Liste 2 snuppede et mandat fra Liste 1. Det ændrer dog ikke ved, at Liste 1’s Annette Nordstrøm Hansen fortsætter som formand for GL, mens Sigrid Jørgensen og Jeppe Kragelund, der i dag er henholdsvis 1.-næstformand og 2.-næstformand, i den nye hovedbestyrelse begge vil bære titlen næstformand.

”Jeg er glad for, at vi har lavet en bred konstituering, hvor alle tre lister peger på mig som formand, og hvor vi har haft en god snak om, hvordan opgaverne fordeles. Det er nødvendigt, at hele hovedbestyrelsen samarbejder om at løse de store udfordringer, vi står over for,” siger Annette Nordstrøm Hansen og nævner især de store nedskæringer, som sektoren kan se frem til.

Nedskæringerne bliver en af de største opgaver og udfordringer for GL og for formanden.

”Der ligger et kæmpe arbejde i at få forklaret politikerne, at nedskæringerne vil forringe kvaliteten, og at flere gymnasier måske må lukke. Det er et langt sejt træk, fordi der er varslet nedskæringer de næste fire år,” siger hun.

Liste 1 mistede som nævnt et mandat. Annette Nordstrøm Hansen fik også selv færre personlige stemmer i forhold til sidste valg.

”Ved sidste valg blev vi voldsomt styrket fra fire til seks mandater, og nu er vi gået et tilbage. Det tager vi til efterretning. Denne gang har valget ikke handlet så meget om personer, så jeg tror derfor, at flere har valgt at stemme på lokale kandidater i stedet for på formændene for listerne, og det er fint,” siger hun.

Vigtigt med en samlet enhed
Sigrid Jørgensen er taknemmelig for både den flotte valgdeltagelse og de mange stemmer til Liste 2 og peger ligesom formanden på, at der bliver god brug for et bredt og stærkt samarbejde i kampen mod nedskæringer.

”Jeg kan også godt frygte, at vi oven i nedskæringerne og i forbindelse med en reform får trukket en slags ny ’folkeskolereform’ ned over hovedet. Det frygter jeg virkelig. Så man kan sige, at det fortsat er en brændende platform, der er pejlemærke for vores arbejde og udfordringer,” siger hun.

Liste 3’s Jeppe Kragelund blev med 596 personlige stemmer valgets suveræne topscorer. Listen var endda tæt på at vinde et ekstra mandat og dermed lidt af det tabte terræn fra hovedbestyrelsesvalget efter OK 13 tilbage.

”Jeg glæder mig naturligvis over fremgangen til Liste 3 og den opbakning, jeg personligt har fået. Jeg ser det som et signal om, at flere og flere kan identificere sig med vores politik, vores visioner og bud på, hvordan GL vil stå sig stærkest i det politiske liv. Vi er blevet belønnet for vores saglige og pragmatiske tilgang til GL’s reelle muligheder og vores invitationer til samarbejder på alle niveauer i vores sektor. Jeg tror, at mange medlemmer kan spejle sig i den tilgang.”

Han føler sig dog ikke mere ”ovenpå”, end at han anerkender behovet for at stå sammen frem for listekamp.

”I en valgkamp vil der naturligt være fokus på forskellen mellem listerne, men her efter valgkampen skal vi rette fokus på enighederne. Hovedbestyrelsen skal fremstå som en samlet enhed. Derfor glæder vi os også over, at alle lister er med i den nye konstituering, så alle er forpligtet til at samarbejde. Et samarbejde, som der bliver stærkt behov for i den kommende vanskelige tid med nedskæringer og uddannelsesreformer,” lyder det fra Jeppe Kragelund.

Hvor er kvinderne?
Annette Nordstrøm Hansen glæder sig over, at 57 procent af medlemmerne valgte at stemme til hovedbestyrelsesvalget.

Til gengæld ærgrer hun sig over, at resultatet betyder, at der nu kun sidder to kvinder i den 13 personer store hovedbestyrelse. To kvinder blev ikke genvalgt, og en valgte ikke at genopstille, ligesom Frederik Bo Lind erstatter Lisbeth Vedel-Smith som repræsentant for de ikke-fastansatte (IFA).

”Det er uheldigt, fordi vi repræsenterer så mange kvindelige gymnasielærere. Jeg synes, vi må overveje, hvordan vi fremover får flere kvinder ind i hovedbestyrelsen,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Også Jeppe Kragelund er glad for den høje valgdeltagelse, som signalerer, at der er interesse og opbakning til det arbejde, hovedbestyrelsen udfører.

”Men det viser måske også, at vi i hovedbestyrelsen skal være mere synlige om vores politik og holdninger over for vores medlemmer, også når der ikke er valgkamp,” mener han.

GL's hovedbestyrelse fra 2016 (med antal personlige stemmer)

•  Jeppe Kragelund, Liste 3: 596
•  Annette Nordstrøm Hansen, Liste 1: 488