Bestyrelsesformændene: Barren skal sættes højt
hans_peter_jensen

Bestyrelsesformændene: Barren skal sættes højt

Tekst_ gs_redaktor

Hvad mener du om, at forholdsvis mange rektorer modtager det højest mulige i resultatløn?
”Jeg synes, at man skal stille kravene til en rektor på en måde, så man ikke rammer 100 procent af det maksimale resultat. Ellers mener jeg ikke, bestyrelsen er ambitiøs nok. Man skal tænke over, hvordan barren hæves. Det skal dog være muligt at opnå 100 procent, men det skal være ekstraordinært.”

Hvordan kan det være, at rektorer flere steder modtager tæt på maksimum af resultatlønnen?
”Det viser nok, at man ikke alle steder har nok kontante og vidtrækkende ønsker fra bestyrelsens side. Jeg vil ikke pege fingre ad andre, jeg siger blot, at resultatlønskontrakter ikke er noget, man kan tage let på. Det er en kunst at lave gode resultatlønskontrakter, og man skal bruge meget tid på det.”

Hvad mener du, at en leders resultatlønskontrakt skal bruges til?
”Resultatlønskontrakter er et godt værktøj for bestyrelsen og lederen, som kan bruges til at diskutere og drøfte emner og prioriteringer for skolen. Kontrakten skulle så gerne binde rektor op på at indfri ambitionerne. Der kan tages mange vitale emner med i resultatlønskontrakten – for eksempel frafald eller indsatsen over for uddannelsesfremmede eller elever med anden etnisk baggrund.”

Hvordan laver man en kontrakt, som kan evalueres?”Man bliver nødt til at være nogle mål, som bestyrelsen efterfølgende kan se om er indfriet. Det er ikke nok at sige, at man arbejder med brobygning til videregående uddannelser. I stedet kan det for eksempel være, at målet er, at 10 elever skal besøge Københavns Universitet, hvor de deltager i forsøg på et fakultet og derefter skriver en rapport om det. Eller hvis der et år er fem unge, som deltager i Akademiet for Talentfulde Unge, så kan målet være, at 10 deltager året efter.”