Aktiveringskursus hjælper ledige til lærerjobs
ung lærer ved table shutterstock_110512700

Aktiveringskursus hjælper ledige til lærerjobs

12 ud af 16 akademikere har fået job som lærere på primært gymnasiale uddannelser efter endt undervisningskursus. En blanding af minipædagogikum, følordning og karrierevejledning er ifølge kursuslederen nøglen til succes.

16 ledige akademikere med ingen eller lidt undervisningserfaring har gennemgået minipædagogikum, fulgt undervisning og haft samtaler med en erhvervspsykolog. Formålet var at finde ud af, om lærergerningen er den rette for dem.
Det hele som en del af et fem ugers kursus afholdt i foråret af HF & VUC Fyn.
Efterfølgende har 12 af kursisterne fået arbejde som undervisere primært på gymnasiale uddannelser.

14 samtaler på 12 ansøgninger
En af deltagerne var Christina Møller Hansen, kandidat i udviklingsstudier og engelsk fra Aalborg Universitet. Efter otte måneders ledighed og en hel del ansøgninger til undervisningsjobs uden resultat, sendte hun i løbet af kurset 12 ansøgninger og blev indkaldt til 14 samtaler.

”Udslaget for mig var, at vi havde haft det minipædagogikum. Det gjorde blandt andet, at jeg kunne bruge de rigtige udtryk i min ansøgninger og dermed komme videre til samtalerne,” siger Christina Møller Hansen, der nu er ansat på HF & VUC Fyn som underviser i samfundsfag og engelsk på HF.

Kursets minipædagogikum indeholder en række undervisningsværktøjer som klasserumsledelse, klasserumskultur, udarbejdelse af forløbsplaner, Cooperative Learning og evalueringsværktøjer. Tanken er ikke ifølge kursusleder Helle Steensgaard Klodskov, at det skal erstatte pædagogikum, men give de ledige en forsmag på, hvilke forventninger og krav, der vil være til dem, hvis de skal i pædagogikum.

Undervisning kan være abstrakt
Et andet element i kurset er en følordningen, der giver mulighed for at se, hvordan en undervisningstime på et gymnasium eller hf kan forløbe.

”For mange er det meget abstrakt at forestille sig at stå i et klasselokale og undervise. Derfor kom kursisterne med ud og så en lærer undervise. Nogle fik også afprøvet at undervise selv,” fortæller kursusleder Helle Steensgaard Klodskov.

For Christina Møller Hansen var netop følordningen en rigtig god oplevelse, der forsikrede hende om, at lærervejen var den rigtige at gå.

”Jeg fik lov til at følge en underviser og se, om det kunne være noget for mig. Jeg var så heldig at følge en engelsklærer, der var en helt fantastisk underviser. Jeg tænkte, at hvis jeg bare kunne blive halvt så god som hende, så ville jeg virkelig have nået noget,” siger hun.

Hjælp til afklaring
En sidste, men ifølge Helle Steensgaard Klodskov væsentlig del af kursus er individuelle samtaler med en karrierevejleder, der skal hjælpe de ledige med at afklare, om undervisning er det rigtige for dem.

”Kursisterne fik mulighed for at tænke over, om undervisning er noget for dem. Kurset handler ikke om at kunne gå ud at sige: ”nu kan jeg undervise”, men at få afklaret: om undervisning er noget for dem,” siger hun.

Kurset Næste stop undervisning er kun blevet afholdt en gang. Kursusleder Helle Steensgaard Klodskov håber dog på, at kurset bliver udbudt igen i foråret 2014.