Hvad fylder mest i dit arbejdsliv?
“Jeg ser flere elever, som har udfordringer i forhold til trivsel og psykiske diagnoser. Jeg har selv ADHD, så jeg er meget bevidst om, hvor svært det kan være at passe ind i det danske undervisningssystem. Hvis de unge ikke får den rette støtte, kan det i sidste ende betyde, at de ikke får deres studenterhue. Derfor er det vigtigt, at jeg skaber et rummeligt undervisningsrum med faglig differentiering og plads til andre udfordringer end de faglige.”
Hvad udfordrer dig lige nu?
“Helt konkret er det elevernes skriftlighed. Jeg tror, at mange lærere kan nikke genkendende til, at kunstig intelligens fylder meget. Det er svært at finde det rigtige niveau for, hvor meget vi skal bruge kunstig intelligens. Jeg synes, at det giver en ekstra udfordring, at jeg underviser på en tysk skole, hvor eleverne har meget forskellige sproglige forudsætninger. Nogle af vores elever har brugt ChatGPT ureflekteret, og derfor skal jeg arbejde mere og anderledes med deres motivation og evner end tidligere.”
Hvad er din dårligste vane?
“Jeg er det, man kalder tidsblind eller tidsoptimist. Jeg tror altid, at tingene tager kortere tid, end de egentlig tager. Det er en udfordring, som jeg er meget bevidst om i min planlægning af den daglige undervisning og i mit samarbejde med mine kolleger, for det kan godt skabe en konflikt, hvis jeg fejlbedømmer tiden.”
Hvad er du god til?
“Jeg er god til at få nye ideer og se udviklingspotentiale. Jeg kan godt rumme elever med forskellige udfordringer. Jeg er generelt en person, der begejstres meget, og jeg er ikke bange for at prøve noget nyt. Det, synes jeg også, afspejler sig i min undervisning. Jeg er overbevist om, at jeg kan lære noget nyt hele tiden, ligesom mine elever kan. Jeg får ofte indspark til min undervisning ved at sparre med kolleger og deltage i kurser. Jeg synes, at det er naturligt løbende at se på min egen tilgang til faget, for undervisning er ikke en ’onesize fits all’.”
Hvilken fase af dit arbejdsliv ser du tilbage på med størst glæde?
“Jeg ser meget positivt tilbage på de første år, hvor jeg var på VUC Syd. Jeg var meget glad for at arbejde med den blandede elevgruppe, hvor jeg mødte alt fra de helt unge til bedstemødrene. Fordi eleverne og deres forudsætninger var så forskellige, kunne jeg inddrage deres livserfaring i undervisningen. Det er en helt anden måde, man underviser på, når der er så stor mangfoldighed. Det kan jeg godt lidt savne nu, hvor jeg arbejder på stx. VUC Syd er jo en skole, som har haft sine udfordringer og desværre er gået konkurs. Det, synes jeg, er et stort tab for Sønderjylland og for den målgruppe, som VUC Syd var så god til at arbejde med.”
Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode