Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

The Writer – Håndbog til skriftlig engelsk

Anmeldelse

The Writer – Håndbog til skriftlig engelsk

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Jesper Engsted

Antal sider

72

Pris

87,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Denne bog henvender sig meget direkte til eleven (”du”). Den taler til eleven på en hjælpsom og nyttig måde. Tekstbokse understøtter det didaktiske med et væld af fine eksempler, eleverne kan lære af.

Der er relevante iagttagelser omkring processen i essayskrivning, herunder spørgsmål og råd, eleven kan forholde sig til helt konkret, for eksempel ”det centrale tema”, at skrive indledning og konklusion, ”coherence” og ”cohesion”, PEE-modellen og faldgruber ved essayskrivning. Også fine betragtninger om at formulere sig akademisk på engelsk.

Jeg har læst denne bog mange gange med indfaldsvinkel som både lektor og elev. Der er meget stof at formidle; i hvilken rækkefølge skal det præsenteres, og hvad skal grupperes med hvad? Man kan se, at rækkefølgen er gennemtænkt.

Alligevel tror jeg, det ville have været formålstjenligt at dele mere konsekvent op i fiction over for non-fiction, fordi analysearbejdet afhænger af forlæggets genre. Også selvom det måtte have betydet visse gentagelser.

Bogen har et okay kapitel om kilder og ”fake news”. Til gengæld mangler jeg under non-fiction-analyse et fokuseret afsnit om ”how does the writer argue?” samt noget om forfatterens ”bias”, det vil sige, om vedkommende er objektiv/subjektiv og ensidig/nuanceret. Det udfoldes ikke nok dér.

Der mangler tanker om, hvilke faktorer der skaber troværdighed i en non-fiction-tekst og realisme i en fiction-tekst. For begge genrer mangler der mere eksplicit tanker om, hvordan eleverne kan forholde sig kritisk til forlægget.

Ovenstående ændrer dog ikke på, at The Writer har mange fortrin, er velskrevet med en fin faglig formidling understøttet af et passende layout. Overskueligheden og de mange gode tanker og lærerige eksempler bringer derfor håndbogen op på fem stjerner af seks.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater