Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Wienerbørn

Anmeldelse

Wienerbørn

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gads Forlag

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Susanne H. Knudsen
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hvad et wienerbarn er, ved mange danskere.

Om tre måneder skal jeg hjem 
Under og efter 1. Verdenskrig var der stor nød i Østrig. Trods rationeringskort var der sjældent noget at købe. I Wien døde 53.000 mennesker af underernæring og kulde i 1919. 60 procent af dem var børn. Det neutrale Schweiz begyndte tidligt at tilbyde rekreationsophold for de sultende børn, hvilket inspirerede andre nationer. De første wienerbørn kom hertil på privat basis i 1919. Siden blev der stiftet en komite for Wienerbørns Ophold i Danmark, som indgik aftaler med et østrigsk ungdomsforbund, der udvalgte de mest trængende børn. Opholdet skulle vare tre måneder og give børnene så meget sul på kroppen, at de kunne stå den næste vinter hjemme igennem. Mellem 1919 og 1925 arrangeredes 20.000 ophold hos danske familier, og 11.400 børn var en eller flere gange heroppe i løbet af deres barndom. Historien gentog sig efter 2. Verdenskrig, og frem til 1959 kom i alt 6.000 børn fra Tyskland og Østrig hertil. 
Bogen følger 5 børn: Hilde og Elisabeth, der kom hertil efter 1. Verdenskrig, og Inge, Kurt og Franz efter den 2. Fire endte som danske statsborgere. Hilde genså aldrig sin mor og de to søstre, hun forlod i 1922. Franz lever i Østrig med tæt kontakt til sin danske familie. Deres skæbner gengives med forfatterens ord, men med indlagt passager af direkte tale. Bogen skitserer Østrigs historie og åbner diskussionen om det hensigtsmæssige i at give nødhjælp på lokalt plan i forhold til at føre børn væk fra deres familier til et land med fremmed sprog og kultur. Endelig berøres paradokset, at østrigske børn blev modtaget med åbne arme af de danske familier på trods af Østrigs rolle under 2. Verdenskrig, sat i relation til behandlingen af tyske flygtninge efter besættelsens ophør. 
Bogen er let læst og vil kunne bruges af elever, der skrive opgaver om de berørte temaer.   

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater