Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Vores verdenshistorie 2

Anmeldelse

Vores verdenshistorie 2

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Peter Frederiksen

Antal sider

272

Pris

270 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Verdenshistorien sat på skinner

Frederiksens verdenshistorie er et eksprestog gennem den europæiske civilisations udvikling og bedrifter (på godt og ondt) fra ca. 1275 til 1900. Og det er en velsmurt maskine: I bind 2 er der skruet op for brugen af forbindere, rubrikkerne er rene romantitler, og læseren føres med sikker og velskrivende hånd gennem den tidlige globalisering over revolutionerne i 1776 og 1789 frem til industrialiseringen og imperialismen for at slutte af med den nye stormagt: USA. Undervejs gøres der stop på to ikkeeuropæiske stationer, det osmanniske rige og Kinas sidste kejserdynasti, som alligevel i høj grad kommer til at handle om forholdet til Europa. Dog undrer det mig, at belgiernes folkemord i Congo under kong Leopold 2. på seks millioner congolesere blot får følgende ord med på vejen: ”Det betragtes i dag som et af de mest grusomme koloniseringsprojekter i Afrika”. O.k., men hvad indebar det? Få begivenheder har kastet større skygge over den europæiske imperialisme og gør det den dag i dag. Her bumler toget lige lovlig hurtigt videre. 

Kan man leve med en klar eurocentrisk slagside, så rummer udgivelsen flere rigtig gode tiltag: fokuspunkter, der introducerer til teoretiske og metodiske begreber, som kvalificerer fremstillingen, en konstant dialog med læseren om mulige årsagsforklaringer og – endnu bedre – flere (men ikke nok) af fokuspunkterne har arbejdsopgaver, der gør fremstillingsteksten til det, som skal undersøges (og dermed en kilde). Ligeledes skal eleverne inkluderes gennem kapitelindledninger, som tager udgangspunkt i nutiden. Desværre er de ret så korte, og i og med at nutidsperspektivet ret hurtigt forlades, virker de også påklistrede. Men tendensen er god! Konklusionen i anmeldelsen af seriens første bind var, at Vores verdenshistorie er en glimrende pakkeløsning for den travle gymnasielærer. Og det gælder i lige så høj grad for bind 2. Den til serien tilknyttede hjemmeside rummer desuden forslag til konkrete forløb samt powerpoints, der er lige til at servere for klassen. Dog rummer de ikke så meget nyt, i forhold til det som allerede står i bogen. Men skinnerne er lagt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater