Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Vores samfund

Anmeldelse

Vores samfund

Anmeldt af_
Benny Jacobsen

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen

Antal sider

224
Anmeldt af_
Benny Jacobsen

Grundbog af høj klasse – fagligt og pædagogisk

Vores samfund er en nyskrevet grundbog til C-niveauet og henvender sig til alle de gymnasiale uddannelser. Konklusionen først: Overtegnede føler sig overbevist om, at denne grundbog kommer til at ligge i rigtig mange elever og kursisters tasker. Der er flere grunde hertil. For det første: Den tematiske opbygning med fire velvalgte temaer: ‘Ulighed og velfærd’ (social ulighed bliver i højere og højere grad et grundvilkår i vores hverdagsliv), ‘ungdomsliv og trivsel’ (vi er vel alle narcissister, og mistrivsel er udbredt), ‘demokrati og magt’ (demokratiet er udfordret på forskellige parametre), ‘økonomi og klimakrise’ (er de med- eller modspillere?).For det andet: De to forfattere har generelt ramt et sprogligt niveau, der balancerer fint mellem et fagsprog og hensynet til læsernes forkundskaber.For det tredje: Bogen har medtaget nye samfundsfaglige teorier og aktuelt stof inden for hoveddisciplinerne. Og endelig for det fjerde: Det er en smukt designet bog med mange velvalgte og nytænkte figurer og illustrationer.Efter disse roser en enkelt torn: Det fjerde tema om økonomi og klimakrise er efter anmelderens mening lidt for konformt. Der bruges mange sider på at forklare markedssamfundet, de økonomiske sammenhænge og økonomiske mål. Først i den sidste tredjedel af temaet når vi frem til vor tids væsentligste spørgsmål: Hvordan hænger samfundsøkonomien sammen med klimakrisen? Det synes i skrivende stund at være afgørende at belyse dette spørgsmål, og derfor kunne det have været gavnligt at strukturere hele temaet om dette spørgsmål.Som det sig bør i disse tider er der suppleret med podcasts, videoer, forløbsplaner, øvelsesopgaver med mere. Dette materiale findes på forlagets hjemmeside, www.forlagetcolumbus.dk/vores samfund. Dette materiale indgår ikke i denne anmeldelse.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater