Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Vikingekvinder

Anmeldelse

Vikingekvinder

Anmeldt af_
Jakob Sørensen

Forlag

Hovedland

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Lars Christian Nørbach

Antal sider

111

Pris

199,95 kr.,-
Anmeldt af_
Jakob Sørensen

På 111 sider formidler museumsdirektør og arkæolog Lars Christian Nørbach en slags status over, hvad vi ved om kvindernes stilling i vikingesamfundet. Målet er ”et forskningsbaseret og troværdigt billede af periodens kvinder og deres livsvilkår”. Og det er jo al ære værd. Der har i nogen tid være en del fokus på kvinders rolle i perioden, og nye tolkninger med langt mere fremtrædende kvinder, end den traditionelle mandsdominerede historieskrivning gjorde plads til, er fremlagt. Tænk bare på de nye tolkninger af runestene, der peger på, at Thyra – måske – var sidestillet med Gorm, ja, måske endda over ham.

Nørbachs formål er at fremlægge et nuanceret billede. Vi hører om kvindeliv – lige fra barndommen til det hinsides – og kvinder på handelspladserne, i huset, som gudinder i mytologien og som krigere. Vi kommer hele vejen rundt, og det er kort og præcist beskrevet og rigt illustreret med flotte billeder af genstande og enkelte rekonstruktioner. Så langt, så godt.

Som læser bliver man imidlertid bekymret i forordet, hvor der blandt andet står om det skriftlige kildegrundlag, at det udgøres af ”islandske sagaer og andre tekster fra perioden” og ”ved hjælp af arkæologiske og litterære kilder” skabes et troværdigt billede. Altså sagaer, som er nedskrevet, 200-300 år efter at vikingetiden sluttede, og som for fleres vedkommende indeholder mytologiske og fantastiske elementer. Jeg savner en tydelig kritisk brug af disse kilder, for eksempel på side 32, hvor handlingsforløb i sagaerne flettes sammen med samtidige kilder som for eksempel Ibn at-Tartushis skildring af livet i Hedeby.

Når man skriver en forskningsbaseret bog (side 7), bør man forsyne den med henvisninger, så læseren kan se, hvor oplysningerne stammer fra. Hvorfor må vi ikke kigge med? Man bør også bringe en litteraturliste over de værker, som bogen baserer sig på. ”Af litteraturen fremgår det …” (side 36) er altså ikke tilstrækkeligt. Fraværet af dette svækker bogen en hel del, hvis man vil bruge den til mere end et hurtigt overblik. Og det er ærgerligt, for det er en interessant og relevant udgivelse for de mange, der runder perioden som en del af undervisningen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater