Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Vidensmønstre – tværfaglig refleksion i AT

Anmeldelse

Vidensmønstre – tværfaglig refleksion i AT

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Almen studieforberedelse?

Titel: Vidensmønstre – tværfaglig refleksion i AT?

Forfatter: Rangvid, Benoni, Svane, Ølsgaard ?

Forlag: Systime?Pris: 148 kroner (120 ved køb af min. 100 eks.), 153 sider?

Vurdering og anmeldelse: Mette Hermann??*****

Ny grundbog til AT?

Med “Vidensmønstre – tværfaglig refleksion i AT” giver Systime endnu et bud på en grundbog til AT. ??I forordet udtrykker forfatterne, at de med udgivelsen ønsker at lægge grundstenen til et fælles tværfagligt sprog til AT, hvilket er en meget sympatisk tanke, for selvom AT ikke længere er nyt “fag”, så er AT fortsat en til tider noget uhåndgribelig størrelse, og der er fortsat behov for at definere AT og skabe konsensus om tilgangen til det. Bogens udgangspunkt er derfor hverken fag eller hovedområder, men derimod otte begrebspar.??Bogen indledes med fem kapitler, hvor grundlæggende viden om videnskabsteori og videnskabens normer, teorier og begrundelsesformer gennemgås. Herefter følger bogens hoveddel bestående af otte kapitler, hvor de i alt otte begrebspar præsenteres, eksempelvis “Kvantitativ – kvalitativ” og “Eksperimentel og observationel”.??Umiddelbart kan det lyde som endnu en tung teoretisk udgivelse til AT, og med mange teksttunge sider vil det da også være en udfordring for mange elever at gå i gang med udgivelsen, særligt elever i 1.g. Men det er dog tydeligt, at forfatterne har haft deres målgruppe for øje under tilblivelsen af bogen, og der er tydeligvis gjort en hel del for at lette tilgangen til stoffet. Alle kapitler er rigt illustrerede, og der er opgaver til alle kapitler; disse tjekker dels elevernes forståelse af begreberne, og dels lægger de op til den tværfaglige refleksion, der er bogens sigte.??Udgivelsens helt store force er dog afslutningen på kapitlerne, som alle afrundes med en kort opsummering samt en spørgeliste, som eleverne kan bruge til at tjekke deres viden og som repetition til mundtlig eksamen. Endelig er der også i hvert kapitel anført et konkret eksempel fra en AT-opgave. Her bliver den megen teori for alvor gjort konkret og tilgængelig for eleverne.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater