Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Vidensmønstre – tværfaglig refleksion i AT

Anmeldelse

Vidensmønstre – tværfaglig refleksion i AT

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Almen studieforberedelse?

Titel: Vidensmønstre – tværfaglig refleksion i AT?

Forfatter: Rangvid, Benoni, Svane, Ølsgaard ?

Forlag: Systime?Pris: 148 kroner (120 ved køb af min. 100 eks.), 153 sider?

Vurdering og anmeldelse: Mette Hermann??*****

Ny grundbog til AT?

Med “Vidensmønstre – tværfaglig refleksion i AT” giver Systime endnu et bud på en grundbog til AT. ??I forordet udtrykker forfatterne, at de med udgivelsen ønsker at lægge grundstenen til et fælles tværfagligt sprog til AT, hvilket er en meget sympatisk tanke, for selvom AT ikke længere er nyt “fag”, så er AT fortsat en til tider noget uhåndgribelig størrelse, og der er fortsat behov for at definere AT og skabe konsensus om tilgangen til det. Bogens udgangspunkt er derfor hverken fag eller hovedområder, men derimod otte begrebspar.??Bogen indledes med fem kapitler, hvor grundlæggende viden om videnskabsteori og videnskabens normer, teorier og begrundelsesformer gennemgås. Herefter følger bogens hoveddel bestående af otte kapitler, hvor de i alt otte begrebspar præsenteres, eksempelvis “Kvantitativ – kvalitativ” og “Eksperimentel og observationel”.??Umiddelbart kan det lyde som endnu en tung teoretisk udgivelse til AT, og med mange teksttunge sider vil det da også være en udfordring for mange elever at gå i gang med udgivelsen, særligt elever i 1.g. Men det er dog tydeligt, at forfatterne har haft deres målgruppe for øje under tilblivelsen af bogen, og der er tydeligvis gjort en hel del for at lette tilgangen til stoffet. Alle kapitler er rigt illustrerede, og der er opgaver til alle kapitler; disse tjekker dels elevernes forståelse af begreberne, og dels lægger de op til den tværfaglige refleksion, der er bogens sigte.??Udgivelsens helt store force er dog afslutningen på kapitlerne, som alle afrundes med en kort opsummering samt en spørgeliste, som eleverne kan bruge til at tjekke deres viden og som repetition til mundtlig eksamen. Endelig er der også i hvert kapitel anført et konkret eksempel fra en AT-opgave. Her bliver den megen teori for alvor gjort konkret og tilgængelig for eleverne.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater