Almen studieforberedelse?
Titel: Vidensmønstre – tværfaglig refleksion i AT?
Forfatter: Rangvid, Benoni, Svane, Ølsgaard ?
Forlag: Systime?Pris: 148 kroner (120 ved køb af min. 100 eks.), 153 sider?
Vurdering og anmeldelse: Mette Hermann??*****
Ny grundbog til AT?
Med “Vidensmønstre – tværfaglig refleksion i AT” giver Systime endnu et bud på en grundbog til AT. ??I forordet udtrykker forfatterne, at de med udgivelsen ønsker at lægge grundstenen til et fælles tværfagligt sprog til AT, hvilket er en meget sympatisk tanke, for selvom AT ikke længere er nyt “fag”, så er AT fortsat en til tider noget uhåndgribelig størrelse, og der er fortsat behov for at definere AT og skabe konsensus om tilgangen til det. Bogens udgangspunkt er derfor hverken fag eller hovedområder, men derimod otte begrebspar.??Bogen indledes med fem kapitler, hvor grundlæggende viden om videnskabsteori og videnskabens normer, teorier og begrundelsesformer gennemgås. Herefter følger bogens hoveddel bestående af otte kapitler, hvor de i alt otte begrebspar præsenteres, eksempelvis “Kvantitativ – kvalitativ” og “Eksperimentel og observationel”.??Umiddelbart kan det lyde som endnu en tung teoretisk udgivelse til AT, og med mange teksttunge sider vil det da også være en udfordring for mange elever at gå i gang med udgivelsen, særligt elever i 1.g. Men det er dog tydeligt, at forfatterne har haft deres målgruppe for øje under tilblivelsen af bogen, og der er tydeligvis gjort en hel del for at lette tilgangen til stoffet. Alle kapitler er rigt illustrerede, og der er opgaver til alle kapitler; disse tjekker dels elevernes forståelse af begreberne, og dels lægger de op til den tværfaglige refleksion, der er bogens sigte.??Udgivelsens helt store force er dog afslutningen på kapitlerne, som alle afrundes med en kort opsummering samt en spørgeliste, som eleverne kan bruge til at tjekke deres viden og som repetition til mundtlig eksamen. Endelig er der også i hvert kapitel anført et konkret eksempel fra en AT-opgave. Her bliver den megen teori for alvor gjort konkret og tilgængelig for eleverne.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode