Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Verner Panton farver en ny verden september 2021-august 2022

Anmeldelse

Verner Panton farver en ny verden september 2021-august 2022

Anmelder_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Udgivet af Kunstmuseet Trapholt. Produktion Stibo Complete. Grafisk design Helle Marietta og Jørgen Smidstrup, Lower East Design. Fotografi Stjernegaard Foto og Film.

Fag

Design og arkitektur C- og B-niveau

Bogens forfatter(e)

Sara Staunsager (ansv.),
Emilie Victoria Raundahl (red.)

Antal sider

240

Pris

449 kr.,-
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

”Man sidder bedre på en farve man kan lide”

Museum for Moderne Kunst og Design i Kolding – Trapholt har i september udgivet det længe ventede katalog til udstillingen, der løb et år, med Verner Pantons vidunderlige værker. Det kan måske undre nogle, hvad dette katalog har af relevans for elever i gymnasieskolen i faget design og arkitektur. Der er dog oceaner af muligheder. Faget har netop stort fokus på produktdesign, herunder møbler og lamper, hvor Pantons produktioner i modernistisk stil i spektralfarver rammer spot on i unges første møde med analyse af produktdesign, hvor der er rigelige eksempler på anvendelse af både organiske og geometriske figurer, som tydeliggør teori om formkomplekser, ligesom Pantons farveunivers og farveteori giver rig lejlighed til at forstå farvelæren.

Bogen er inddelt i 14 kapitler og har desuden et fint forord af direktør Karen Grøn, hvor hun pointerer længslen efter farver efter mange år med nordisk minimalisme. Verner Panton får selv ordet i bogen, der gengiver hans tale fra 1980 i Wien til BÖEA – Bund Österreichischer Innerarchitektur. Pantons fokus er uafladeligt sammenhængen mellem mennesket og dets omgivelser via indgående kendskab til interiørers multisensoriske virkning, det vil sige farvers psykiske og fysiske påvirkning.

De tre kapitler ‘Visiona 0 og Visiona II’, ‘Panton Chair’ og ‘Cirkusbygningen’ er oplagte som led i arbejdet med designproces af møbler og interiører, ligesom ‘Panton gennem årtier’ giver et flot historisk rids.

Især mag.art. i kunsthistorie Hans Jørgen Frederiksens kapitel ‘Farver i kunsthistorien’ er oplagt til undervisningen i et tværfagligt perspektiv med fagene billedkunst og dansk.

Samlet set er bogen dog mest af alt en fotografisk og grafisk perle, som kan inspirere enhver søgende elev på jagt efter en idé til et designprojekt. Et musthave i ethvert fagbibliotek. En sanselig gave for øje og hånd.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater