Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Vejen til folkedrab – før, under og efter Holocaust

Anmeldelse

Vejen til folkedrab – før, under og efter Holocaust

Anmelder_
Jakob Sørensen

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Solvej Berlau og Stine Thuge

Antal sider

200

Pris

200 kr., fra 40 kr. som i-bog,-
Anmeldt af_
Jakob Sørensen

Glimrende til både forløb og store opgaver

Siden 2022 har holocaust og andre folkedrab været en fast del af læreplanen i historie, og nu foreligger der en fremragende undervisningsbog, der godt nok stort set alene fokuserer på holocaust og ikke så meget ‘andre folkedrab’. Og det er helt fint, for forfatterne, Solvej Berlau og Stine Thuge, der blandt andet har arbejdet med emnet hos DIIS, vælger at bruge holocaust som case, og så kan man jo selv tage hænderne op af lommen og lave perspektiveringer til de andre folkedrab. Derudover er bogen bygget op over Gregory Stantons inddeling af folkedrab i 10 faser, og det fungerer fint. Har man for eksempel tidligere brugt folkedrab.dk eller aldrigmere.dk, kender man teorien og inddelingen derfra. Gennem 21 korte kapitler kommer man gennem teori, Hitlers vej til magten, Einsatzgrupper og så videre ind til afsluttende kapitler om benægtere og endelig holocaust i Danmark.

Teksten er velskrevet og flyder fint, man får meget at vide, og det er tydeligt, at forfatterne har stor indsigt i emnet. Indimellem bliver det måske lidt voldsomt, som for eksempel på side 122-123, hvor der både er brødtekst, en kilde, to faktabokse om henholdsvis forskeren Lawrence Langer og sociologien Zygmunt Bauman og så lige en teoretisk opgave på et enkelt opslag!

Bogen egner sig glimrende til et undervisningsforløb, hvor der skal være fart over feltet, hvis man vil nå det hele, eller måske især til opgaver som historieopgaven, SRP eller SSO. Med sine 228 sider er den omfattende for de unge mennesker, selvom der er mange gode illustrationer, der virkelig får plads. Her er det i øvrigt rosværdigt, at læseren ikke spares. Vi kommer helt tæt på folkedrabet, og det er der en vigtig pædagogisk pointe i, når man ved, at der stadig rundtomkring sættes spørgsmålstegn ved begivenheden. Det skete faktisk! Se selv! Bogen indeholder 59 kilder, men det er ikke dem, der fylder, for de fleste er rundbarberet ned til miniuddrag, så der ofte kun er ganske få linjers tekst tilbage. De er så forsynet med arbejdsspørgsmål, men eleverne kan umuligt komme til at bruge mange sekunder på at finde svarene i de korte tekster. Her kunne man godt have været mere ambitiøs og udfordret eleverne – især når bogen har en hjemmeside, der kun indeholder opgaver og forslag til forløb. Her kunne kilder i fuld længde sagtens ligge. Mange af dem er klassiske kilder i denne sammenhæng, men for eleverne er det jo første gang, de læser dem, og Hitler skrev jo trods alt kun en bemyndigelse til medlidenhedsdrab, så selvfølgelig skal den bringes her.

Så hvad kan man ønske mere? Ikke meget, men alligevel savner jeg et kapitel om holocaust i populærkulturen, hvor film, bøger og spil (ja, de findes!) kunne inddrages, når nu man er i gang. Hvorfor ikke bringe oplagte film som Schindlers liste eller Sauls søn i spil? Her kunne bogen løftes endnu højere op og indbyde til tværfaglighed, men måske kan det komme på bogens hjemmeside?

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater