Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Vækstlys – fysik-biologi

Anmeldelse

Vækstlys – fysik-biologi

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

Naturvidenskabeligt grundforløb

Bogens forfatter(e)

Thomas Brun Kristensen, Kresten Cæsar Torp

Antal sider

44

Pris

48 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hold bare ferie

En lille bog er grydeklar til fortravlede undervisere på stx og htx. ­Bogen er et mix af naturvidenskabelige fakta og pædagogisk aktivitet. Det er opdelt sådan cirka halvt af hvert. På bogens hjemmeside er der yderligere materiale. Blandt andet et forslag til en lektionsplan, så ingen grund til stress og jag før skolestart. Det hele er klappet og klart. Hold bare ferie! Husk bare at købe karsefrø.

Det er tværfagligt materiale, så fysikkens love, konstanter og teknikker er nævnt, ligesom biologiens grundlæggende fotosyntese og respiration er behandlet. Fint, men jeg har dog et lille spørgsmål. Er det bevidst, at lys og ATP er udeladt i figuren, der viser de to processer? Jeg vil tro, det kan give anledning til upræcis opfattelse hos de unge. Biologi synes jeg er let, men det fysiske stof forekommer måske lidt svært. Jeg vil tro, at der skal en sprudlende underviser til at fastholde elevernes engagement for at tilegne sig Bohrs atommodel, hvis timerne ligger lige før puttefesten!

Matematik er inddraget, så eleverne kan træne deres viden om proportionalitet, regression og reciprok værdi.

Aktivitetsboksene indeholder opgaver, feltundersøgelse, brainstorm, forsøg og desuden resultater af eksperimenter, som eleverne kan vurdere og analysere. Det hele afsluttes at omtale af og opgave om bære­dygtighed.

Sproget er enkelt og ligetil. Forfatterne taler om ‘fotosyntesens maskineri’, men det undrer mig, at fagordene flere steder har fået både anførselstegn OG kursivering. Det er en meget stærk markering, men forfatterne må have en grund.

Illustrationer har sædvanlig høj  standard, hvor jeg kun kunne finde en enkelt fejl i en figurtekst. Overalt er der meget omhyggelige henvisninger til figurer, så de små nye gymnasieelever ikke bliver forvirrede oven i alt det andet,  de skal forholde sig til. 

Hold bare ferie. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater