Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Undersøgelser i psykologi

Anmeldelse

Undersøgelser i psykologi

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Psykologi

Bogens forfatter(e)

Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning

Antal sider

176

Pris

180 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Psykologiske undersøgelsesmetoder

Her leveres en kortfattet indføring i psykologiske undersøgelsesmetoder og de hermed forbundne fejlkilder. Fremstillingen er skåret ind til benet uden så mange dikkedarer. Til gengæld præsenteres en række psykologiske undersøgelser, som eleverne opfordres til selv at vurdere kritisk. Forinden har forfatterne i skematisk form præsenteret de nødvendige redskaber til kritisk vurdering af kvaliteten af de forskellige typer af undersøgelser. Her savner jeg dog en kritisk problematisering af korrelationsundersøgelser, som ofte dukker op i poppsykologien.

Fremstillingen af de ­forskellige undersøgelser er temmelig spartansk, hvilket efterlader masser af rum til elevernes kritiske indspark. Flere afsnit indledes med ansporende forforståelsesøvelser og afsluttes med forslag til små feltundersøgelser, som kan foretages på skolen. Her inviteres til god elevaktiverende træning af undersøgelsesmetodik.

Bogens undersøgelser fordeles på fire kapitler, som modsvarer fagets kernestof: socialpsykologi, kognitiv psykologi, udviklingspsykologi og personlighedspsykologi. Selve valget af materiale er konservativt og domineres af undersøgelser, som allerede er velbeskrevne i de gængse grundbøger til faget. Det er ærgerligt, at der ikke i højere grad præsenteres nye undersøgelser, som supplerer grundbogsstoffet, men lidt er der da.

Jeg tænker, at denne bog kan inspirere psykologilæreren til at supplere grundbogsstoffet med øvelser eller perspektiverende undersøgelser. De korte undersøgelsespræsentationer er også velegnede både som dele af eksamensopgaver og som inspiration til SSO.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater