Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ukulele Jam; Louis liv

Anmeldelse

Ukulele Jam; Louis liv

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal; Peoples’Press junior

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Alen Meskovic; Johanne Algren

Antal sider

394
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

”At have noget bestemt og besluttet i vente” 
Det kan undertiden være svært at anbefale værker til de individuelt læste værker, men her er to forslag, der kan indgå i mangfoldige tematiske sammenhænge, og som har den kvalitet, at de begge er næsten helt nye, og at forfatterne er forholdsvis unge (født i henholdsvis 1977 og 1978). 
Begge er jeg-fortællinger, begge med en hovedperson, vi følger igennem  kritiske faser i deres unge liv, men som  so oder so kommer ud på den anden side til et, må vi tro, mindre belastende liv. 
Det er marginaliserede skæbner, vi følger, i hvert fald hvis målestokken er den almindelige danske gymnasieelev. Jeget i Ukulele Jam er bosnieren Miki, hvis historie sammenvæves med begivenhederne i krigen i begyndelsen af 90’erne. 
I løbet af bogen og efter en række dramatiske begivenheder beslutter Miki sig til flugt til Sverige. Det er en udviklingshistorie og en politisk historie og måske har kollega Falkesgaard i sin anmeldelse i Standart fået en god idé ved at forestå, at bogen bearbejdes til undervisningsbrug. Alen Meskovic’ egne erfaringer kunne indgå, og gevinsten ville være, at eleverne ”lærer at skelne mellem faktion og fiktion”. 
Det lyder fristende – men under alle omstændigheder: Det er også for lærere, en meget velskrevet, spændende og sine steder meget bevægende roman. Det selvbiografiske er også udgangspunktet i Louis liv, og dette liv er lige så specielt som Mikis, om end på en ganske anden måde: Her er det den unge pige, der ikke kan finde ud af det, blandt andet fordi hun har det med at være en ”pleaser” især i forhold til mænd. 
Bogen er tilegnet Tine Bryld, og den er da også blevet sammenlignet med Brylds Pigeliv. Styrken i Louis liv er imidlertid, at den sprogligt er i øjenhøjde med målgruppen – uden at blive for  lækker.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater