Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ufortalte historier om kvinder, køn og arkitektur i Danmark

Anmeldelse

Ufortalte historier om kvinder, køn og arkitektur i Danmark

Anmelder_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Strandberg Publishing

Fag

Design og arkitektur C- og B-niveau

Bogens forfatter(e)

Jannie Rosenberg Bendsen, Svava Riesto og Henriette Steiner

Antal sider

335

Pris

349,95,-
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Højaktuelle problemstillinger

Bogen er skrevet som en del af forskningsprojektet Kvinder i dansk arkitektur på Københavns Universitet. De tre forfattere har hver sin særegne uddannelsesbaggrund. Jannie Rosenberg Bendsen er arkitekturhistoriker og ph.d. fra KU og har en bred erfaring fra feltet. Hendes fokus har især været bygningsfredning. Svava Riesto er lektor og forskergruppeleder ved KU. Hun har studeret kunsthistorie i Tromsø, Berlin og København og er ph.d. i landskabsarkitektur. Hendes sigte er velfærdsstaters arkitekturhistorie i relation til økologi, klima, retfærdighed og diversitet i lighed med Henriette Steiner, der er lektor og sektionsleder ved KU. Hun er uddannet ph.d. i arkitekturhistorie og filosofi fra universitetet i Cambridge. Sidstnævnte tilføjer sit CV feministiske skrive- og arbejdsfællesskaber.

Bogen er med andre ord skrevet af mennesker, der har fokus på internationale og nationale problemstillinger, der er højaktuelle inden for ikke kun arkitektur. Temaer, der fanger en lang række gymnasieelever, som er med til at gøre bogen særligt relevant og motiverende for spændende dialoger og diskussioner i klasserummet. For ja, hvad er for eksempel retfærdig arkitektur?

Det er dog netop det uretfærdige i, at mange kvinder ikke har fået plads i den publicerede arkitekturhistorie, som bogen tager et opgør med. Nu skal de frem i et nuanceret perspektiv, ligesom bogen er et opgør med de mange bøger, der formidler mandlige arkitekter bag kanoniserede bygninger i et heroisk lys. Bogen udforsker i stedet det 20. århundredes moderne velfærdsstatsbygninger, hvor både kvinder og mænd har bidraget, ligesom fokus er de mange samarbejdsrelationer, der ligger bag de allerfleste arkitektoniske værker.

Bogen indledes med en grundig indføring med overskriften: ”Hvor er kvinderne i dansk arkitekturhistorie?”. Her glædes man især over, at arkitekterne Ragna Grubb, Karen Hvistendahl og Ingeborg Schmidt i 1937 vandt det almene boligselskab – foreningen socialt boligbyggeris (fsb) og Privatbankens arkitektkonkurrence om fremtidens nye boliger og arbejdede sammen om at realisere vinderforslaget. Apropos: Danmarks første kvindelige arkitekt blev uddannet i 1915.

Dette efterfølges af fem kapitler, der bearbejder visioner og revolution af køkkenet i perioden samt ægtepars udformning af huse til arbejde, familie og kærlighedsliv og fortællinger om omsorgsfuld byplanlægning. De efterfølgende kapitler fortæller om alternativer til eksisterende arkitektur og om, hvordan arkitektur overhovedet bliver til. Bogen afsluttes med et efterord om feministiske arkitekter, der ville forandre verden.

Bogen udtrykker et spændende vue over en epoke, som har spor langt ind i det senmoderne. For eksempel formidlingen af ægteparret Karen og Ebbe Clemmensens private hus ved Hundesømosen, som blev præsenteret i diverse medier i 1954, herunder Alt for damerne, Se & Hør og Billed-Bladet. Førstnævnte sted under overskriften ”Sol, lys og lykke” med fotos af huset med blandt andet ordene: ”Solbakkehuset er bygget med henblik på at få naturen ind i stuerne, så overgangen mellem hus og have mærkes mindst muligt”. Er det ikke også det, arkitekterne taler om nu som et af tidens mest væsentlige arkitektoniske træk?

Der er nok at gå på opdagelse i og at fordybe sig i. Især som supplement til arkitekturens stilhistorie, der er en vægtig del af arkitekturdelen i faget design og arkitektur. Bogen er desuden trykt i en god papirkvalitet og har en række fotos, der sammen med tekst og layout samlet set udgør en grafisk helhed.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater