Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Tyrkiet – historie, samfund, religion

Anmeldelse

Tyrkiet – historie, samfund, religion

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Historie ?

Titel: Tyrkiet – historie, samfund, religion ?

Forfatter: Deniz Kitir, Ole Bjørn Petersen og Jens M. Steffensen ?

Forlag: Systime ?Pris: / Skolepris: 148,- ?

Vurdering og anmeldelse: Sune Weile ??****

Tyrkiet på skemaet ?

Den nye undervisningsbog Tyrkiet – historie, samfund, religion giver et godt indblik i en kultur, som en stadig større del af eleverne og kursisterne stifter bekendtskab med gennem for eksempel rejser. Derfor er interessen formentlig også stor for at få uddybet kendskabet til en kultur, som på mange kan virke fremmedartet. Diskussionen om Tyrkiets optagelse i EU gør naturligvis ikke landets historie mindre interessant. Et emne, som i øvrigt behandles selvstændigt i den samfundsfaglige del af udgivelsen. ??Bogen er med sin opdeling i tre fagområder naturligvis primært tiltænkt kultur- og samfundsfaggruppen på hf. Materialet kan dog også sagtens anvendes i AT-sammenhæng eller i de enkelte fag alene. ??Historiedelen gennemgår kortfattet landets historie fra Osmannerriget i 1200-tallet og frem til i dag. Der er et noget sparsomt kildemateriale, som det vil være nødvendigt at udbygge selv, hvis der for eksempel skal laves et kildesæt til eksamen. Ofte drejer det sig om én eller to kilder til et helt kapitel. Derudover er det meget mærkværdigt, at forfatterne har valgt et endnu sparsommere billed- og kortmateriale. Når det gælder en kultur, som elever og kursister som sagt nok primært kender som feriemål, mener jeg, det er afgørende, at de kan støtte sig til det under læsningen. Samtidig giver det mulighed for variation i undervisningen at kunne henvise til og diskutere et billedmateriale. ??Den samfundsfaglige del i bogen er til gengæld udstyret med et stort tabelmateriale med fokus på det moderne Tyrkiet, mens religionsdelen kortfattet bearbejder forholdet mellem tro og politik. Det giver fine muligheder for et fagligt samarbejde på tværs af de tre fag. ??Udgivelsen egner sig på stx til for eksempel udgangspunkt for en studietur eller et AT-forløb, men manglen på et bredere kilde- og billedmateriale vil nok afholde nogle fra at give sig i kast med denne udgivelse i større omfang.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater