Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Til historielærerens bogreol

Anmeldelse

Til historielærerens bogreol

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Museum Tusculanums Forlag

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Sebastian Olden-Jørgensen

Antal sider

160

Pris

148,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Alene titlen gør det klart, at her følger ikke en anbefaling til indkøb af klassesæt, til gengæld bør ovenstående bog finde sin selvfølgelige plads på historielærernes bogreol. Værket udspringer af forfatterens tilknytning til udgivelsen af den store dansk-norske digitale tekstudgave af Ludvig Holbergs Skrifter og er et tiltrængt eftersyn af Holberg som historiker i samtiden og i eftertiden. På ganske få sider får Olden-Jørgensen skitseret, hvorledes billedet af Holberg har ændret sig fra 1700-tallets kritik af Holbergs sans for det komiske og vulgære til nutidens lovprisning af præcis det samme. Når man i dag læser Holbergs egen opfattelse af, hvad en historiker er, så forbløffes man faktisk over, hvor moderne han lyder. Ganske vist moraliseres der en del, men som Olden-Jørgensen påpeger, gør moderne historikere som Søren Mørch og Bent Blüdnikow da ikke det samme? Holberg bruger flertalsformen historier, når han skriver om historiefaget, han lægger vægt på bred viden, solid dømmekraft, god stil og upartiskhed. At han så selv havde en kedelig tendens til at skrive af efter andre historikere, er en anden historie. Det særligt moderne ved Holberg er, at han er så utrolig bevidst om, at det er historikeren, som i en vis forstand skaber historien, og at han gør det gennem skriften. For Holberg handler det ikke så meget om produktion af viden som produktion af tekst. Forholdet til kildernes troværdighed skriver Holberg intet om, derimod en del om stil. Tænk på det kendte citat om, at han vil ”egayere (oplive) Materien, for at opvække Læserens Attention, end og udi de Ting, som ellers plejer at dysse udi Søvn”.

Bogen placerer meget tydeligt Holbergs virke inden for nogle ret så faste traditioner i 1700-tallets historieskrivning, og den pragmatiske historiker, som fokuserede på sammenhæng, belæring og en velskrevet tekst, blev da også kørt ud på et sidespor af 1800-tallets positivister. Olden-Jørgensen slutter imidlertid af med at spørge, om Holberg som historiker alligevel ikke kan stå over for en renæssance? At Holberg selv tog fejl af kongerækken, kan jo bruges til både opbyggelse og afskrækkelse alt efter temperament, og Olden-Jørgensen er bestemt ikke ude på at gøre ham til en profet for hverken den moderne eller postmoderne historievidenskab. Men hvad kan vi så bruge Holberg til? Nu er det jo nok ikke sådan, at Holbergs store værk Dannemarks Riges Historie (fra 1732-1735) skal trækkes frem som grundbog i undervisningen, men arbejdet med det historiografiske åbner op for et utal af veje ind i historiefaget, som ikke er snævert knyttet til ”hvad skete der” og ”hvorfor skete det”. Mange historielærere burde kunne finde inspiration i Holberg som pragmatisk historiker, som slutter af med konklusionen, at Erslevs skarpe skelnen mellem historieforskning og -skrivning ikke ”hviler så tungt på standen som tidligere”. Men, vil læseren sige efter endt læsning, når nu Holberg er så sjov en historiker, så kom da med et eksempel. Men nej, man må selv gå til kilderne.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater