Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

TEATER live – nye tendenser 1990-2011

Anmeldelse

TEATER live – nye tendenser 1990-2011

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Forlaget Drama

Fag

Dramatik

Bogens forfatter(e)

Birgitte Dam

Antal sider

128

Pris

198,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

TEATER live bør både læses og ses
TEATER live er en yderst tiltrængt teoretisk bog, krydret med relevante praksisøvelser og tekstuddrag. Bogen er primært en lære(r)-bog. Den byder på begreber, modeller og analyser, der karakteriserer det mangfoldige nutidsteater. Her gives et kvalificeret bud på en beskrivelse af samtidens facetterede teaterhistorie i perioden cirka 1990-2011, sat i kontekst med samtidshistorien.
I TEATER live gives der et nuanceret indblik i postdramaets dramaturgi, karakterarbejde, scenografi, spillestil samt dramaturgisk analyse i praksis og teori. Til sidst gives der forbilledlige læsninger af nutidige dramatekster samt et eksempel på forestillingsanalyse. Koblingen mellem teori og praksis er supergod, og styrken i bogen er netop, at det teoretiske stof i så høj grad er understøttet af eksempler, øvelser og fotos, især fra dansk teaters rivende udvikling igennem de sidste tyve år.
Bogen er en vægtig inspirationskilde til arbejdet med teater i både dramatik og dansk. Heldigvis går mange lærere i teatret med deres elever, og med denne bog får læreren faglige redskaber til arbejdet med nutidens udfordrende teater, som i høj grad har bevæget sig væk fra det tekstbaserede teater i retning af et mere spektakulært billed- og sanseteater. Vi har at gøre med et teater, der på mange måder har sprængt det naturalistiske teater i stumper og stykker og gør op med traditionen!
Man kan kun blive inspireret af denne udgivelse. Få fat i Teaterkataloget for den kommende sæson 12/13, og hiv eleverne med til en uforglemmelig oplevelse i teatret. Vel hjemme igen (og også før teaterforestillingen) kan alle med fordel benytte Birgitte Dams udgivelse til at verbalisere og kropsliggøre oplevelsen med faglige begreber og modeller. Det ER Teater live i teori og praksis.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater