Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Styr på skrivningen – sproglige øvelser

Anmeldelse

Styr på skrivningen – sproglige øvelser

Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

Forlag

Systime

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Line V. Frederiksen og Claus Pedersen

Antal sider

178
Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

En klassisk grammatikbog

Styr på skrivningen er en klassisk grammatikbog og udgives både på tryk og digitalt. 12 kapitler med hvert sit fokus, kort forklaring af regler på området, et hav af øvelser og løsningsforslag. Gode evergreens som regler for punktum, sætningsopbygning og forbinderord, men også de mere komplekse som at fange tekstens røde tråd.

Bogen har ikke noget forord fra forfatterne, så efter indholdsfortegnelsen går vi i gang med ‘Fuldstændige sætninger’. I pressemeddelelsen står dog, at bogen passende kan anvendes til rettenøgle, ”hvor en elev henvises til øvelser i sine oftest forekommende fejl”, og det være sig på mange forskellige trin i uddannelsessystemet. Forklaringerne til de sproglige regler passer fint til ungdomsuddannelsesniveau, om end man ved de mere tekniske afsnit om sætninger vil have en fordel, hvis man har haft AP på stx (og lyttet efter, underforstået!), eller læreren hjælper.

Det er absolut ikke en fra ende til anden-slags bog (heller ikke bare som toiletlæsning, hvor man lige vil kunne nå et par øvelser), men vældig brugbart at vise til elever, der slås med individuelle sproglige udfordringer. Afsnit 7 om styrkemarkører vil også være et godt supplement til mange argumentationsafsnit, der kommer lidt overfladisk gennem Lasswells model. Kapitlet om idiomer virker gennemtænkt, i forhold til at elever har mulighed for at svare korrekt ud fra en øvet viden gennem afsnittet eller via ledetråde og stilladsering. Der er rettenøgler, men nogle af opgaverne vil også være fornuftige som gruppeopgaver, hvor refleksioner på svarløsninger er det centrale for eksempel i kapitlet om præcist og varierende ordvalg.

I-bogsudgaven har skrivefelter. Det er ikke opsat, så hver enkelt øvelse har et svarfelt/kryds af-felt, men så seks-otte spørgsmål til samme kategori er i samme felt. Jeg formoder, at det er af hensyn til de digitale muligheder ved Systime, for det er ikke særlig overskueligt.

Spændende er måske en umulig målsætning for en grammatikbog, men vedkommende og effektiv er dog retvisende. Så skal man bare få eleverne til at lave opgaverne.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater