Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Storartet debatbog

Anmeldelse

Storartet debatbog

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Lars Olsen, Niels Ploug, Lars Andersen, Sune Enevoldsen Sabiers og Jørgen Goul Andersen

Antal sider

200

Pris

200,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I et letforståeligt sprog, der nemt forstås af målgruppen for ungdomsuddannelserne, fører forfatterne læseren ind i forholdet mellem ulige livsforhold og uddannelse, boligforhold, arbejdsbetingelser, tryghed og geografisk placering.

Budskabet er, at uligheden er voksende som følge af den økonomiske krise, hvor Danmarks overklasse er ”stukket af” fra underklassen, arbejderklassen og de to middelklasser, som bogen inddeler befolkningen i.
Den beskedne vækst i samfundet siden krisens indtog har overklassen nydt ”løvens part” af, som forfatterne udtrykker det. Afstanden mellem samfundsklasserne øges og bidrager til en større utryghed og dermed ændrede vilkår for den danske samfundsmodel.

Bogen er tematisk opbygget i kapitler, der kan anvendes hver for sig på de niveauer, hvor kursister og elever har lært grundlæggende forhold om ideologier og politik. I bogen og på hjemmesiden www.klassesamfund.dk findes en lang række særdeles anvendelige grafiske fremstillinger til anvendelse som udgangspunkt for diskussioner, projektarbejde og skriftlige opgaver.

Bogens lettere polemiske stil og let identificerbare ideologiske baggrund gør den meget brugbar, især fordi hverdagseksemplerne med citater fra interview af borgere fra arbejderklassen og inddragelser af mediernes omtaler af overklassens livsbetingelser så lysende klart underbygger bogens konklusioner, at det danske samfund vanskeligt vil bestå, hvis ikke spændet mellem overklasse og de øvrige klasser minimeres ved politiske tiltag. I bogens afslutning anbefales en række tiltag, der kan modvirke den stigende ulighed; blandt andet øget omfordeling, bekæmpelse af segregeringen i boligområder og bredere uddannelsesinvesteringer. Fremragende debatemner, der kan bidrage til arbejdet med at nå bekendtgørelsernes kompetencekrav om at engagere kursister og elever i den demokratiske debat om, hvilket samfund de ønsker – og ikke mindst hvordan det opnås.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater