Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Stærk bog om Tyrkiets kontrastfyldte historie

Anmeldelse

Stærk bog om Tyrkiets kontrastfyldte historie

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Deniz B. Serinci & Serdal Benli

Antal sider

112

Pris

126,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I de senere år er interessen for Tyrkiet steget betragteligt blandt vestlige betragtere, særligt i perioden efter Tayyib Erdogans tiltræden som premierminister, men naturligvis har også hele diskussionen om Tyrkiets indtræden i EU bidraget til at sætte fokus på dette land, som Europa ikke helt kan blive enig med sig selv om. Et stadig stigende antal studieture til for eksempel Istanbul vidner om, at mange også finder større og større faglig værdi i Tyrkiet.

Den foreliggende bog er en del af Frydenlunds efterhånden utroligt træfsikre His2rie-serie og er ligesom de øvrige i serien præget af et højt fagligt niveau, klare og gennemarbejdede kapitler samt god formidling. Og kilderne er vanen tro at finde på nettet i elektronisk form på bogens hjemmeside, en to-tre stykker til hvert kapitel.

Det er Tyrkiets – og ikke Osmannerrigets – historie, der er bogens anliggende, og der spildes ikke meget tid på imperiets historie. Af bogens knap 100 siders tekst er lige under halvdelen (2 kapitler) viet til den tyrkiske stats historie frem til 2013, afsluttende med urolighederne på Taksim-pladsen 2013. Denne historie har som rød tråd Atatürks (og hans efterfølgeres) bestræbelser på at gøre Tyrkiet til en del af den vestlige civilisation – med de belønninger og afsavn, dette medfører for staten og dens befolkning.

De resterende 6 kapitler er tematisk orienteret med overskrifter som for eksempel islam og sekularisering, Tyrkiet og EU samt Tyrkiets rolle i Mellemøsten. Og det fungerer rigtig godt og giver gode muligheder for tilrettelæggelse af et fagligt forløb om Tyrkiet. Man vil næppe læse hele bogen, men udelade et par af temakapitlerne, som det nu passer. Men skulle man få lyst til at gå hele vejen, er bogen ikke længere, end at den kan læses i sin fulde udstrækning i et længere forløb.

Også til elevbrug til større selvstændige arbejder er bogen velegnet, og med sit rige billedmateriale, sit klare sprog og gode disponering skal den i det hele taget herfra ubetinget anbefales til både det ene og det andet.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater