Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress
  • Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Eksamen Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Sprogenes verden

Anmeldelse

Sprogenes verden

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Almen sprogforståelse

Bogens forfatter(e)

Rasmus Gottschalck, Marianne Terp

Antal sider

176
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Ambitiøs og solid grundbog til almen sprogforståelse

Forfatterne til denne nye grundbog præsenterer en ambitiøs plan for elevernes pensum. I andre bøger i genren ser man tit fine forsøg på at give en hurtig og letfattelig introduktion til faglige grundelementer som ordklasser og syntaktisk analyse. Strategien her er anderledes. Gennemgangen af ordklasser fylder 30 sider, syntaktisk analyse 24. Forfatterne undskylder i forordet for et kort og intenst kapitel om fonetik, men Sprogenes verden rummer faktisk den grundigste gennemgang overtegnede mindes at have set til almen sprogforståelse. Og hvilke andre grundbøger berører et emne som forskellen på syntetisk og analytisk adjektivkomparation? 
Med disse ambitioner kunne man frygte, at bogen taler hen over hovedet på eleverne og fortaber sig i detaljer på bekostning af overblik, men forfatterne har gjort et stort arbejde med at få anskueliggjort og eksemplificeret hele vejen. Desuden er det tydeligt, at bogen ikke er skrevet med ambition om, at alle elever kan nå alt. Almendelens opgaver er ledsaget af en til tre stjerner, som angiver sværhedsgrad, hvilket giver læreren bedre muligheder for at mestre den svære kunst at differentiere undervisningen efter elevernes niveau. Netop differentiering må være relevant på de fleste hold i almen sprogforståelse, hvor man tit skal undervise elever med meget forskellige forudsætninger i bagagen. 
Latindelens øvelser kunne med fordel være blevet rangordnet efter samme princip. Teksterne her tager i øvrigt udgangspunkt i den trojanske krig, som må være oplagt til at stimulere elevernes interesse for faget sammen med de afsluttende historiske afsnit om Lucretia, Hannibal, Cicero, Cæsar og Vesuv – fint garneret med eksempler på myterne og de historiske personers efterliv. 
Bogens øvelser er tilrettelagt med appel til forskellige læringsstile: Induktive og deduktive opgaver er blandet fint med kreative og diskussionsoplæg. Sprogindlæringen står her på et godt grundlag: nysgerrighed og iagttagelsesevne sammen med regler og systematik.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater