Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Sprogenes verden

Anmeldelse

Sprogenes verden

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Almen sprogforståelse

Bogens forfatter(e)

Rasmus Gottschalck, Marianne Terp

Antal sider

176
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Ambitiøs og solid grundbog til almen sprogforståelse

Forfatterne til denne nye grundbog præsenterer en ambitiøs plan for elevernes pensum. I andre bøger i genren ser man tit fine forsøg på at give en hurtig og letfattelig introduktion til faglige grundelementer som ordklasser og syntaktisk analyse. Strategien her er anderledes. Gennemgangen af ordklasser fylder 30 sider, syntaktisk analyse 24. Forfatterne undskylder i forordet for et kort og intenst kapitel om fonetik, men Sprogenes verden rummer faktisk den grundigste gennemgang overtegnede mindes at have set til almen sprogforståelse. Og hvilke andre grundbøger berører et emne som forskellen på syntetisk og analytisk adjektivkomparation? 
Med disse ambitioner kunne man frygte, at bogen taler hen over hovedet på eleverne og fortaber sig i detaljer på bekostning af overblik, men forfatterne har gjort et stort arbejde med at få anskueliggjort og eksemplificeret hele vejen. Desuden er det tydeligt, at bogen ikke er skrevet med ambition om, at alle elever kan nå alt. Almendelens opgaver er ledsaget af en til tre stjerner, som angiver sværhedsgrad, hvilket giver læreren bedre muligheder for at mestre den svære kunst at differentiere undervisningen efter elevernes niveau. Netop differentiering må være relevant på de fleste hold i almen sprogforståelse, hvor man tit skal undervise elever med meget forskellige forudsætninger i bagagen. 
Latindelens øvelser kunne med fordel være blevet rangordnet efter samme princip. Teksterne her tager i øvrigt udgangspunkt i den trojanske krig, som må være oplagt til at stimulere elevernes interesse for faget sammen med de afsluttende historiske afsnit om Lucretia, Hannibal, Cicero, Cæsar og Vesuv – fint garneret med eksempler på myterne og de historiske personers efterliv. 
Bogens øvelser er tilrettelagt med appel til forskellige læringsstile: Induktive og deduktive opgaver er blandet fint med kreative og diskussionsoplæg. Sprogindlæringen står her på et godt grundlag: nysgerrighed og iagttagelsesevne sammen med regler og systematik.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater